Uutiskirjeen lähettäminen oikeaan ajankohtaan voi olla yllättävän merkittävä tekijä sähköpostimarkkinoinnin tehokkuudessa. Tässä artikkelissa sukellamme syvemmälle viestin lähettämisten tehokkuudessa. 

Data johtaa oikeisiin johtopäätöksiin 

Oikea-aikaisessa viestin lähettämisessä hyvä ensimmäinen vaihe on lähteä liikenteeseen jo olemassa olevan datan pohjalta. Tutki verkkosivustosi ja aiempien uutiskirjeiden avaus- ja klikkausprosentteja. Hyödynnä analytiikkaa löytääksesi optimaaliset päivät ja ajat, jolloin yleisösi on aktiivisimmillaan. 

Käytä A/B-testausta

Kuten monessa muussakin markkinoinnin yksittäisessä prosessissa, myös uutiskirjeissä testaaminen on yksi helpoimmista keinoista lähteä liikkeelle.  

Kokeile eri aikavälejä ja päiviä A/B-testauksen avulla. Vertaile tuloksia nähdäksesi, milloin vastaanotto on parhaimmillaan. Pidä mielessä eri aikavyöhykkeiden vaikutukset, mikäli yleisösi on kansainvälinen. 

Tunne yleisösi

Ymmärrä kohdeyleisösi arkipäivän rutiinit ja tottumukset. Esimerkiksi liiketoimintaan liittyvässä kohdeyleisössä aamut voivat olla tehokkaita, kun taas kuluttajatuotteisiin keskittyvä yleisö saattaa olla vastaanottavaisempi iltaisin, jolloin asiakkailla on enemmän aikaa selailla nettiä ja tutustua sieltä löytyviin tarjouksiin. 

Vältä ruuhkahuiput

Yksi yleisimmistä sudenkuopista sähköpostimarkkinoinnissa on ruuhkaan juuttuminen. Mikäli haluat erottua massasta ja pyrkiä tekemään tulosta sitä kautta, vältä uutiskirjeiden lähettämistä uutiskirjettäsi silloin, kun suurin osa kilpailijoista tekee näin. Kilpailu viestin huomiosta on pienempi, kun et ole ruuhkahuipussa. 

Yksi helpoimmista keinoista taustatyön tekemiseen tällä osa-alueella on liittyä useamman kilpailijasi sähköpostilistalle ja sitä kautta tutkia sitä, milloin kilpailijat ovat itse aktiivisimmillaan.  

Hyödynnä sesongit ja kampanjat

Huomioi sesongit ja omien kampanjoidesi aikataulutus. Ajoita uutiskirjeesi tukemaan muita markkinointiponnistelujasi. Muista kuitenkin kohtuus ja se, että sähköpostiviestien tehokkuus usein laskee sitä mukaa, mitä enemmän “spämmäät” käyttäjiäsi.  

Tiettyjen yksittäisten kampanjoiden osalta ensimmäinen sähköpostiviesti tavoittaa halutun yleisön yleensä parhaiten ja toisaalta viimeisessä viestissä voi olla hyvä tuoda esiin “viimeistä mahdollisuutta” tarjouksen hyödyntämiseen.  

Pohdintaa

Uutiskirjeen oikea ajoitus on voimakas työkalu, joka voi parantaa merkittävästi sen tehokkuutta. Ajankohdan valitsemisen pohjana kannattaa käyttää olemassa olevaa dataa sekä aiemman tehtyjen testauksien antamia tuloksia. Tiivistetysti sanottuna sähköpostimarkkinoijan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on oman kohdeyleisön tunteminen ja heidän tarpeisiinsa mukautuminen.  

Kirjoittaja 

Tuomas Haapala  

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija 

Markkinointitoimisto Rajasoft Oy