Kuvalähde: Unsplash

Erilaiset sähköpostikansioiden luokat tulivat Gmailiin vuonna 2013. Viestit alkoivat jakautua erilaisiin kansioihin automaattisesti. Osa menee Ensisijaiseen postilaatikkoon, osa Sosiaalisiin verkostoihin ja iso osa viesteistä ohjataan suoraan Tarjoukset-kansioon. Tämä oli iso muutos kaikille markkinoinnin ammattilaisille. Ei ihme, että muutos onkin aiheuttanut paljon pelkoa ja negatiivisia tunteita vuosien varrella. Mutta onko muutos oikeasti niin paha? Tutkitaan tarkemmin Gmailin Tarjoukset-kansiota. 

Muutoksen pelko 

Monet markkinoijat valittivat tästä muutoksesta – olet saattanut nähdä kommentteja, kuten “kukaan ei enää avaa uutiskirjeitäni jos ne menevät Tarjoukset-kansioon”. Monet yritykset eivät halunneet eivätkä halua vieläkään viestiensä joutuvan Tarjoukset-kansioon, koska he uskovat sen vaikuttavan heidän avaamisprosentteihinsa ja yleisönsä sitoutuneisuuteen.  

Muista, että markkinoijien lisäksi myös Gmailin käyttäjät joutuivat sopeutumaan tähän muutokseen. Ja muutosta todellakin pelätään. Mielemme on rakennettu vastustamaan ja torjumaan epävarmuutta, koska aivomme pitävät ennustettavuudesta (jopa negatiivisesta sellaisesta!) tuntemattoman sijaan. Mutta tuntematon voi olla hyväkin asia! 

Gmailin Tarjoukset-kansio ei ole roskapostikansio 

 Ensinnäkin, markkinoijien ei tarvitse pelätä Gmailin Tarjoukset-kansiota. Se ei ole sama asia kuin roskapostikansio. Gmaililla on monimutkaiset (ja jatkuvasti muuttuvat) algoritmit, jotka arvioivat ja jakavat viestejä eri kansioihin. Jos uutiskirjeesi markkinoi jotain, silloin se kuuluu Tarjoukset-kansioon. Usein Gmailin käyttäjät eivät edes näe roskaposteja, koska ne suodatetaan suoraan roskapostikansioon, kun taas tarjoukset näkyvät kuitenkin heidän sähköpostissaan.  

Jos uutiskirjeesi menee Tarjoukset-kansioon, se ei vähennä viestisi arvoa tai relevanttiutta millään lailla. Gmaililla ja markkinoijilla on yhteinen tavoite – parhaan mahdollisen kokemuksen tarjoaminen viestien vastaanottajille. Kun uutiskirjeet ovat Tarjoukset-kansiossa, ne eivät mene sekaisen Ensisijaiset-kansion sisällön kanssa, mihin työhön ja vapaa-aikaan liittyvät viestit usein suodattuvat. Gmailin käyttäjät eivät luonnollisesti halua häiriöitä tuohon viestien virtaan. Ja kun he ovat valmiita tutkimaan parhaita tarjouksia, he kurkkaavat Tarjoukset-kansioon. 

Vastaanottajien käytös on sopeutunut muutokseen 

 Uusien kansioiden ilmestyminen vaikutti Gmailin käyttäjien käytökseen. Alkuvaihe oli sekavaa aikaa, koska käyttäjien tuli oppia hyödyntämään näitä uusia ominaisuuksia. Mutta nykyään Gmailin käyttäjät odottavat tarjouksien, diilien ja alennusten ilmestyvän Tarjoukset-kansioon.  

Sähköpostien lukemis- ja avaamistavat ovat muuttuneet, mutta eivät huonoon suuntaan. Tarjoukset-kansio loi oikoreitin sähköpostishoppailuun. Jos sähköpostien vastaanottaja haluaa löytää tarjouksia tai ostaa tuotteita netistä, se on nyt paljon helpompaa eri kansioiden vuoksi. Enää ei tarvitse rullailla koko Saapuneet-kansiota läpi, vaan voi siirtyä suoraan Tarjoukset-kansioon.  

Tarjoukset-kansio tulvii erilaisia markkinointiviestejä. Mutta ylimääräinen taustahäly, kuten Twitter-päivitykset tai LinkedIn-ilmoitukset ja Ensisijainen-kansion keskustelut, ei ole häiritsemässä. Se säästää vastaanottajan aikaa ja keskittää huomion markkinointiviesteihin. On myös hyvä tietää, että yleensä ihmisten kyky keskittyä herpaantuu herkästi. Sen vuoksi on paljon arvokkaampaa, että viestisi on avattu Tarjoukset-kansion puolella, kuin että se olisi avattu Ensisijainen-kansiossa. 

Kuinka usein Gmailin käyttäjät kurkkaavat Tarjoukset-kansioon? 

 Siinäpä tärkeä kysymys! 26,5 % käyttäjistä tarkistaa Tarjoukset-kansion vähintään kerran päivässä, Validity and Return Path data -tutkimuksen mukaan. 11.9% kurkkailevat vähän väliä Tarjoukset-kansioon ja 6,7% tarkistavat kansion vähintään kolmesta neljään kertaa päivässä.  

Lähde: The Email Marketer’s Guide to Gmail CategoriesValidity 

20% vastaajista eivät avaa Tarjoukset-kansiota koskaan. Voimme toisaalta olettaa, etteivät he avaisi markkinointiviestejä silloinkaan, jos ne tulisivat Ensisijainen-kansioon. Tai he suhtautuisivat niihin jopa negatiivisesti.  

Kuten näet, monet Gmailin käyttäjät avaavat Tarjoukset-kansion ja lukevat markkinointiviestejä. Nämä viestin avanneet ihmiset ovat todennäköisemmin myös tarttumassa tarjouksiin. 

Tarjoukset-kansio ja Gmailin reunahuomautukset 

Oletko huomannut, että toisinaan Gmail näyttää kuvia ja pieniä pätkiä tekstiä markkinointiviesteistä? Tämän ilmiön nimi on Gmailin reunahuomautukset ja se esiintyy missäs muuallakaan kuin Gmailin Tarjoukset-kansiossa. 

Lähde: Gmail Annotations, Google Developers

Reunahuomautuksissa voi esiintyä kuvia ja muuta tietoa, kuten alekoodeja, tarjouksia ja diilejä. Vaikka lisäisit uutiskirjeeseesi reunahuomautuksen, se ei välttämättä takaa sataprosenttisesti sitä, että Gmail näyttäisi sitä kansiossa, mutta niin voi kuitenkin hyvässä lykyssä käydä. 

Ja jos niin käy, uutiskirjeesi on voittanut palkinnon – näkyvyytesi saa verrattavan kovan boostin. Ja kuten Google sanoo, reunahuomautukset ovat täällä inspiroidakseen ja houkutellakseen toimimaan. Tämä on mahtava etu, jota markkinoijat voivat käyttää hyödykseen. 

Haluatko edelleen päästä Ensisijainen-kansioon? 

Jos edelleen tähtäät siihen, että viestisi menisivät Ensisijainen-kansioon, siihen on muutama kikka olemassa. Muista kuitenkin, ettei tähän ole yhtä taianomaista keinoa, joka takaisi onnistumisesi. Ja on syytä muistaa myös, etteivät kaikki Gmailin käyttäjät käytä erilaisia kansioita. 

  • Lisää yhteystietoihin: pyydä lukijoitasi lisäämään sinut heidän sähköpostinsa yhteystietoihin 
  • Personointi: käytä viesteissäsi personointia, kuten vastaanottajien etunimeä  
  • Tee sisällöstä yksinkertaisempaa: viestiesi tulisi kuulostaa siltä, että ne ovat kahdenkeskisiä keskusteluita, ei massaviestejä 
  • Linkit minimiin: älä lisää uutiskirjeisiisi yhtään linkkejä, koska Gmail näkee ne muuten markkinointiviesteinä 
  • Käytä pelkkää tekstiä: on todennäköisempää, että pelkkää tekstiä sisältävät viestit päätyvät Ensisijainen-kansioon, kuin viestit, joissa on kuvia ja muuta graafista sisältöä (vaikka ne olisivat HTML-sähköposteja) 

Lopuksi: hyödynnä tilaisuus 

Gmailin Tarjoukset-kansio on kaikista epäilyistä huolimatta löytänyt paikkansa sähköpostimarkkinoinnin kentällä. Se tarjoaa niin paljon mahdollisuuksia markkinoijille kehittää viestejään pidemmälle, löytää uusia ominaisuuksia, saada lisää näkyvyyttä ja konversioita.  

Muista myös, että aina kannattaa odottaa uusia, tulevia ja parempia ominaisuuksia!