Lopeta uutiskirjeiden lähettäminen… passiivisille tilaajille
Jokaisen sähköpostimarkkinoijan unelma on lähetyslista, jonka jokainen kontakti on aktiivinen, sitoutunut ja säännöllinen ostaja. Näin ei ikävä kyllä aina ole. Uutiskirjeen tilaajat kasvavat ja kehittyvät asiakasmatkallaan, ja osasta tulee epäaktiivisia matkan varrella. Aktiivinen ja erittäin sitoutunut lähetyslista on elinarvoisen tärkeä sähköpostimarkkinoinnissa. Passiiviset ja sitoutumattomat tilaajat ovat haitaksi bisneksillesi, kun taas uskolliset asiakkaat eivät.
Sitoutumattomat tilaajat vaikuttavat negatiivisesti lähetyslistaan
Vallalla on näkemys, että epäaktiivinen tilaaja on parempi kuin ei tilaajaa ollenkaan. Mutta näinköhän on? Jos lähetät sähköposteja ei-aktiivisille tilaajille, se saattaa vaikuttaa haitallisesti viestiesi lähettämiseen tulevaisuudessakin eli viestiesi toimituskykyyn (deliverability). Jos sähköpostipalvelun tarjoajat huomaavat, että lähetät viestejä ihmisille, jotka eivät avaa niitä, he alkavat ohjata viestisi ensin Tarjoukset-kansioon ja sen jälkeen suoraan roskapostikansioon.
Ei kannata tuhlata aikaa ja vaivaa kontakteihin, jotka eivät enää ole kiinnostuneita tuotteestasi tai yrityksestäsi. Jos sitoutumattomat tilaajat saavat sinulta jatkuvasti viestiä, he voivat merkitä sen roskapostiksi ja se saattaa joutua jopa mustalle listalle. Lisäksi tämä voi vaikuttaa negatiivisesti brändiisi.
Tämä voi johtaa pahimmillaan siihen, että viestisi ohjautuu suoraan roskapostikansioon uusillekin tilaajille. Tämä voi tehdä yrityksestäsi epäluotettavan oloisen. Sen vuoksi epäaktiivisten tilaajien pitäminen lähetyslistallasi voi johtaa suuriin ongelmiin.
Tunnista sitoutumattomat tilaajat
1. Aaveet – tilaajat, jotka eivät koskaan avaa viestejä
Tämä tilaaja liittyi aikoinaan postituslistallesi todennäköisesti jostain muusta syystä, kuin saadakseen sinulta säännöllisesti postia. Hän saattoi liittyä listallesi saadakseen tarjouksen, mutta tuli myöhemmin siihen tulokseen, ettei haluakaan sinulta viestejä. Hän liittyi ja katosi kuin tuhka tuuleen. Jos hän ei ole koskaan avannut yhtään uutiskirjettäsi, klikannut linkkiäsi tai ostanut mitään, miksi lähettää hänelle enää yhtäkään viestiä?
Paras tapa toimia on aavetilaajan poistaminen lähetyslistalta. Vaikka tämä voi vaikuttaa äärimmäiseltä tavalta toimia, olet kuitenkin jo yrittänyt saada heihin yhteyden – tuloksetta. Viestien lähettäminen aavetilaajalle on ajan ja rahan tuhlausta, koska hän ei ole aiemminkaan avannut yhtään viestiäsi.
Jos jatkat viestien lähettämistä tilaajille, jotka eivät ikinä avaa viestejäsi, vahingoitat omaa lähettäjän mainettasi. Jos epäaktiivisten tilaajien määrä ohittaa aktiivisten vastaanottajien määrän, näin käy varmasti.
Sähköpostipalveluiden tarjoajat, kuten Gmail, Yahoo ja Outlook, voivat huomata, ettei viestejäsi avata ja alkaa siirtää viestisi suoraan roskapostikansioon tai jopa estää niiden perillepääsyn kokonaan! Ennen kuin näin käy, kannattaa aaveet karkottaa lähetyslistaltasi.
2. Unikeot – avaavat viestin, mutta eivät koskaan osta mitään
Tämän tyylinen tilaaja on avannut viestejäsi aikaisemmin ja reagoinut niihin, muttei ole tällä hetkellä aktiivinen. Tämä tilaaja saattaa olla hyvin potentiaalinen asiakas. Unikeot saattavat olla ostopäätöksen partaalla, ja sähköpostimarkkinoinnin avulla saatat houkutella heidät takaisin asiakkaaksesi. Kannattaa toteuttaa uudelleensitouttamissuunnitelma niin pian kuin mahdollista.
Uudelleensitouttamiskampanja on uutiskirjeiden sarja, joka on suunniteltu herättämään tilaajien huomio yritystäsi kohtaan. Voit käyttää automaatiota apunasi, jotta lähetät viestit juuri siihen aikaan, kun tilaaja on menettämässä kiinnostuksensa. Ajoituksen merkitystä tässä ei voi korostaa tarpeeksi. Luo kampanja ja herätä nämä uniset tilaajat, ennen kuin he vaipuvat pysyvään koomatilaan.
3. Haaleat tilaajat – ovat ostaneet sinulta kauan aikaa sitten
Nämä tilaajat ovat avanneet viestisi ja ostaneetkin sinulta jotain aikaisemmin, mutta nyt he ovat muuttuneet haaleiksi, eivätkä osta enää mitään. Tämä ryhmä tuskin kiinnostuu uutiskirjeistäsi enää, koska he tuntevat jo brändisi ja tuotteesi eivätkä silti osta mitään. Miten nukkujat ja haaleat tilaajat eroavat toisistaan? Nukkujat saattavat olla vielä houkuteltavissa asiakkaaksi uudestaan, koska he edelleen osoittavat kiinnostusta viesteihisi. Haaleiden tilaajien kohdalla näin ei välttämättä enää ole. Paras toimintatapa haaleiden tilaajien takaisin houkutteluksi on säännöstellä viestien määrää.
Näiden tilaajien kiinnostus on voinut laimeta hyvin monesta syystä. Uutiskirjeesi saattavat häiritä tilaajia jollain tavalla tai tarjouksesi eivät kiinnosta heitä. Jos tilaaja ei ole avannut viestiäsi ikuisuuksiin, et saa häntä houkuteltua aktiiviseksi tilaajaksi vain lähettämällä tarjouskupongin. Mutta ei myöskään kannata vielä luovuttaa näiden tilaajien suhteen.
Kun saat uuden uutiskirjeen tilaajan, säännöstelet aluksi viestejä niin, että lähetät niitä aina pikkuhiljaa enemmän. Haaleiden tilaajien kanssa kannattaa toimia päinvastoin – ala vähentää viestien määrää vähitellen. Jos lähetät heille viestejä päivittäin, kokeile lähettää niitä vain kerran viikossa. Jos lähetät uutiskirjeitä viikoittain, vaihda lähetystahti yhteen tai kahteen kertaan kuukaudessa. Jos he eivät vieläkään avaa viestiä, lähetä heille viesti 3-6 kk kuluttua, jossa kysyt, haluaako hän vielä kuulla yrityksestäsi. Jos hän ei silloinkaan avaa viestiäsi, poista hänet lähetyslistaltasi. Mutta on hyvä olla kärsivällinen ennen kuin tekee äkkinäisiä liikkeitä.
Kuinka saada viestisi perille
- Luo suunnitelma
Sähköpostiviestien toimituskyky tarkoittaa sitä, kuinka hyvin ne menevät perille vastaanottajien postilaatikoihin eivätkä esimerkiksi joudu roskapostikansioon. Viestien toimituskykyyn vaikuttavat monenlaiset eri seikat. Kun sinulla on tarkka suunnitelma, on helpompaa saada käsitys kokonaiskuvasta ja selvittää, missä kohtaa lähetyslistasi pullonkaulat ovat. Tee suunnitelma, joka auttaa tarkkailemaan, muokkaamaan ja parantamaan viestien toimituskykyä.
- Tarkkaile lähetyslistaasi
Viestien toimituskykyysi vaikuttaa se, millainen lähetyslistasi on. Tutki, koostuuko lähetyslistasi aidosti kiinnostuneista uutiskirjeen tilaajista ja tee tarvittavat muutokset sen pohjalta. Suosittelemme myös, ettet osta yrityksellesi tilaajia. Se on liian riskialtista, koska saattaisit saada vastaanottajia, jotka eivät ole kiinnostuneita siitä, mitä yritykselläsi on tarjota. Kun keskityt oman lähetyslistasi kasvattamiseen ja siivoamiseen aika ajoin, pysyy se hyvin kohdistettuna juuri sinun kohderyhmääsi silmällä pitäen.
- Älä unohda eri kohderyhmiä
Kohdentamisesta puheen ollen, sitä voi tehdä myös lähetyslistan eri vastaanottajien kesken. Voit harkita yksityiskohtaista vastaanottajien segmentointia. Voit lähettää eri uutiskirjeen tilaajillesi juuri sellaista sisältöä kuin he haluavat, kun ensin mietit, mitkä heidän mielenkiinnon kohteensa ovat juuri sinun yrityksessäsi. Muista, että mitä kohdennetumpaa sisältösi on, sitä suuremman sitoutuneisuuden saat yleisöltäsi.
- Anna tilaajan valita
Kysy uutiskirjeissäsi asiakkaiden sisältömieltymyksiä eli lisää sivu, jonka avulla tilaajasi voivat valita, millaista sisältöä he näkevät ja kuinka usein. Tällaisia vaihtoehtoja voivat olla esimerkiksi uutiskirjeiden määrän vähentäminen, tuotearvosteluiden näkemisen lopettaminen tai keskittyminen pelkkiin tarjouksiin. Voit harkita myös sähköpostin vahvistusta uusille uutiskirjeen tilaajillesi. Ja muistathan lisätä jokaisen uutiskirjeesi loppuun “Lopeta uutiskirjeen tilaus” -nappula.
- Laatu ratkaisee, ei määrä
Vältä tilaajiesi hukuttamista uutiskirjeisiin. Et halua menettää heidän kiinnostustaan tai luottamustaan pommittamalla heitä jatkuvasti, koska pahimmillaan tästä seuraa viestiesi merkitseminen roskapostiksi. Kannattaa lähettää uutiskirjeitä säännöllisesti, muttei liian usein.
- Luo relevanttia, kiinnostavaa ja helposti lähestyttävää sisältöä
Pidäthän myös uutiskirjeesi tiiviinä ja aidosti lisäarvoa tarjoavina. Älä karkota tilaajiasi lähettämällä heille yhdentekevää sisältöä, sillä he eivät tilanneet uutiskirjettäsi sen takia. Jos teet niin, saat vaivanpalkaksi ainoastaan sitoutumattomia tilaajia, tilauksen perumisia ja jopa merkitsemisiä roskapostiksi. Jotta saat tilaajasi sitoutettua, sinun tulee tietenkin jakaa mielenkiintoista sisältöä. Herätä luovuutesi ja inspiroidu, tee taustatutkimusta (voit kysyä tilaajiltasi suoraan) ja käytä A/B -testejä löytääksesi tilaajakuntasi suosikkisisältötyypit.
Kuvalähde: Freepik
Tilaajien sitouttaminen ja täydellinen lähetyslista – myynnin kasvun tehokaksikko
Johdonmukaiset ja personoidut kontaktipisteet relevanteissa kanavissa kasvattavat asiakkaidesi ja myyjiesi välistä luottamusta. Jokaisen lähettämäsi viestin tulisi sopia asiakkaan ostohistoriaan ja kehityskulkuun sekä antaa hyödyllistä tietoa, joka auttaa heidän etenemistään myyntiputkessa. Jaa myyntitiimillesi kokemuksesi siitä, millaisista asioista keskustelette asiakkaiden kanssa, jotta he voivat kehittää viestintäänsä ja valita sisällöt, jotka tukevat myyntitavoitteita.
Myyntitapahtuman tulisi auttaa asiakasta löytämään ja rajaamaan vaihtoehtojaan, mutta asiakasta ei saa painostaa. Ole tarkkana kun keskustelet asiakkaan kanssa, pohdi mikä toimii ja etsi parhaat kanavat ja tavat ottaa yhteyttä tiimillesi ja asiakkaalle. Asiakkaan sitouttaminen on tärkeää, jotta tavat ottaa yhteyttä paranevat ja liidit välittyvät markkinointiosastolta myyntitiimille.
Markkinoijien tulisi tuottaa ajatonta, personoitua sisältöä, joka tarjoaa hyödyllistä tietoa ja laadukkaita liidejä. Myyjien on hyvä jatkaa asiakkaiden sitouttamista ja heidän toiveisiinsa vastaamista eri kanavissa, jotta he saavat luotua toimivia asiakassuhteita ja kasvatettua myyntiä.
Kohti tehokasta ja toimivaa sitouttamista
Sitoutumattomien tilaajien huomaaminen on tärkeää lähetyslistan toimivuuden kannalta. Seuraa yllä annettuja ohjeitamme, segmentoi sitoutumattomat tilaajasi eri ryhmiin ja voit keskittää huomiosi potentiaalisimpiin tilaajiin ja varmistaa viestiesi toimituskyvyn onnistumisen.
Kun olet segmentoinut lähetyslistasi ja löytänyt epäaktiiviset tilaajat, muista lähestyä heitä uudelleensitouttamiskampanjalla. Pidemmän päälle on paljon kustannustehokkaampaa yrittää herättää nukkuvat tilaajat kuin löytää kokonaan uusia.
Kun yrität sitouttaa tilaajiasi uudelleen, kerro heille, että olet huomannut heidän poissaolonsa ja kannusta heitä palaamaan. Lähetä heille tarjouksia ja kerro, miksi he hyötyvät palaamisesta asiakkaaksesi. Sitoutumattomat tilaajat tarvitsevat hyvän syyn ostamiseen. Ei riitä, että sanot “Meillä on ikävä sinua”, koska he kuulevat sen näin: “Ikävöimme rahojasi”.
Näytä sen sijaan mistä he jäävät paitsi, ja mitä juuri sinun yrityksesi voi tarjota mitä muut eivät. Tästä esimerkkejä voivat olla kauppojen uudet sijainnit, aukioloajat tai uusitut ilmeet, uudet palvelut ja tuotelinjat, uudet brändit ja sovellukset jne. Oletko viime aikoina parantanut asiakaspalveluasi tai palautuskäytäntöjäsi jotenkin tai ottanut käyttöön uusia maksutapoja? Joka tapauksessa, käytä tämä tilaisuus hyödyksesi ja kerro yrityksesi kehittymisestä.
Kaiken kaikkiaan, sitoutumattomien kontaktien poistaminen lähetyslistaltasi parantaa viestiesi toimituskykyä. Kannattaa poistaa passiiviset tilaajat ja rakentaa uskollista asiakaspohjaa, jotta uutiskirjekampanjasi menestyvät kestävällä tavalla.