Yritykselläsi on mahtava tuote tai palvelu. Olet luonut erinomaisen uutiskirjeen tai sähköpostiviestin mainostaaksesi sitä, muttet näe tuloksia? Tämä voi johtua siitä, että verkkosivultasi puuttuu (toimiva) laskeutumissivu. Lue tästä artikkelista, kuinka luoda tehokkaasti toimivia laskeutumissivuja.

Sisältösivu vs. laskeutumissivu 

Seuraavat osiot löytyvät usein verkkosivuilta: 

  • Etusivu 
  • Tuotteet/Palvelut 
  • Yrityksen esittely 
  • Blogi 
  • Yhteystiedot 

Jokainen osa voi sisältää kymmeniä sisältösivuja. 

Sisältösivun tarkoitus on kertoa sivulla vierailijoille kaikesta, mitä yrityksesi voi heidän puolestaan ratkaista ja ohjata heidät haluamaasi paikkaan verkkosivuillasi. 

Laskeutumissivu on verkkosivu, jolla on yksi, erityinen tavoite. 

Konversio on tavoitteena, kun tietylle kohdennetulle kampanjalle tai tietylle tuotteelle tai palvelulle luodaan laskeutumissivu. Sivu johdattaa vierailijat tiettyyn toimintaan (samaan tapaan kuin mainos, jonka kautta vierailija saattoi tulla verkkosivullesi). 

Ei kannata koskaan johtaa liikennettä uutiskirjeestä / mainossähköpostista yrityksesi verkkosivun etusivulle. Aloitussivulla on usein liikaa tietoa ja liikaa vaihtoehtoja, eikä vierailija tiedä, mitä haluat heidän tekevän. 

Suurimmat erot

 

Harkitse, käyttäisitkö laskeutumissivuja myös perinteisten verkkokaupan tuotesivujen sijasta. Useat tutkimukset osoittavat, että hyvin rakennetut laskeutumissivut konvertoivat verrokkejaan paremmin. 

Laskeutumissivun tavoite

Laskeutumissivut luodaan usein tiettyä tavoitetta varten. Esimerkiksi: 

  • rekisteröitymistä varten (uutiskirjeen tilaaminen) 
  • materiaalien lataamista varten (esim. oppaat, tutoriaalit) 
  • tietojen keräämistä varten (esim. sähköpostiosoitteet) 
  • tuotteiden / palveluiden myymistä varten.
     

Yksi toimiva strategia on käyttää liittymislomaketta yhdessä liidejä luovien tekniikoiden kanssa. Laadukas verkkokurssiohjelma voi johdattaa potentiaaliset asiakkaat laskeutumissivulta lataamaan, jota seuraa tiivis esittely yhden tai kahden oppitunnin muodossa. Kurssin myyntiin voi käyttää vaihtoehtoisesti myös lyhyttä harjoittelusessiota tai tarkistuslistaa. 

Henkilö, joka saapuu laskeutumissivullesi, ei välttämättä tunne sinua tai yritystäsi. Hän on voinut päätyä sivulle Facebookin tai Googlen mainoksien kautta. Tai ehkä he ovat saaneet uutiskirjeesi. 

Älä siis tarjoa vierailijalle liian paljon eri vaihtoehtoja tai liikaa uutta tietoa. Tavoitteenasi on saada heidän huomionsa ja ohjata heidät kohti haluamaasi toimintaa, ei ajaa heitä pois laskeutumissivulta. 

Laskeutumissivun rakenne

Laskeutumissivujen rakenne voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Joissain tapauksissa alla oleva esimerkki sisältää liikaa eri osia. Useimmissa tapauksissa seuraavaa viittä eri osaa kuitenkin tarvitaan vierailijan konvertoimiseksi. 

Huolestuttaako suuret kulut ja valmiin tuotteen odottaminen? Ei hätää. Suurimmassa osassa sähköpostiohjelmista, joissa voit luoda automaatioita, (kuten Smaily) voit tehdä laskeutumissivuja helposti myös itse ja käyttää niitä verkkosivuillasi. 

1. Huomion kiinnittäminen

Otsikko (1A)

Otsikon tulisi kertoa vierailijalle, mitä tarjoat heille. Heille tulisi olla selvää, että he ovat tulleet juuri oikeaan paikkaan ja heillä tulisi olla tunne, että heidän kannattaa viipyä sivulla pidempäänkin. 

Kirjoita otsikko, joka keskittyy mainosta tai uutiskirjeen linkkiä klikanneen vierailijan lopulliseen tavoitteeseen – heidän tarvitsemansa ratkaisun löytymiseen. Muista, että otsikon tulee olla kiinnostava. Vältä liian monimutkaista kieltä, mutta tee siitä kuitenkin mieleenpainuva. 

Otsikon tulisi sopia tekstiin, joka oli uutiskirjeessäsi / mainoksessasi – vierailijan tulee tiedostaa, että he ovat oikeassa paikassa. 

Alaotsikko (1B)

Kannattaa kokeilla, saatko alaotsikon lisättyä pääotsikon alle. On tärkeää, että alaotsikko sopii pääotsikkoon niin hyvin, että se suorastaan täydentää sitä. Alaotsikkoon voit lisätä tuotteesi / palvelusi tärkeimmän myyntiargumentin, mikäli se sopii kokonaisuuteen.

Kuvitus (1C)

Kuvien tulisi auttaa vierailijaa ymmärtämään tarjoustasi. 

Jos mahdollista, kuvaa tuotettasi / palveluasi sellaisessa kontekstissa, missä sitä normaalistikin käytetään. Tällä tavoin vierailija voi samastua tuotteen / palvelun ostajaan ja kuvitella itsensä samankaltaiseen tilanteeseen. 

Löydät ilmaisia kuvia ja kuvakkeita kuvapankeista kuten UnsplashLittleVisualsIcoMoon, ja Pixabay. 

Hyödyt (1D) 

Tee lyhyt yleiskatsaus tärkeimmistä eduista, joita tuotteesi / palvelusi tarjoaa. 

Käytä luetteloa, jossa on 3-5 pointtia. Ilmaise itseäsi selkeästi, älä käytä turhia sanoja.

2. Call to Action

Kun olet saanut vierailijan huomion ja olet vakuuttanut hänet siitä, että tuotteesi / palvelusi on erityinen, seuraavaksi häntä tulisi lähestyä call to action -kehotteella. 

Voit laittaa call to action -kehotteen esimerkiksi painikkeen muotoon – tärkeintä on, että se herättää huomion. Se voi olla jopa räikeä. 

Valitse väri, joka erottuu muusta tekstistä ja korostaa call to action -kehotetta. 

Lomake (2)

Kun luot lomaketta (mikäli tarvitset sellaista laskeutumissivullesi) älä keskity ainoastaan siihen, että teet siitä mahdollisimman lyhyen.  

Mieti sen sijaan, kuinka teet siitä mahdollisimman relevantin. 

Lomakkeen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen. 

Mikä on tavoitteesi? Onko se vierailijoiden sähköpostiosoitteiden kerääminen, jotta voit myöhemmin myydä heille verkkokurssiasi? Siinä tapauksessa ei kannata pyytää vierailijan puhelinnumeroa. Kannattaa antaa heille myös jotain vastalahjaksi sähköpostiosoitteen antamisesta. 

Painike (2)

Mainitse painikkeen tekstissä asiakkaan saama hyöty vielä kerran. Pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena. 

 3. Tuotteen ominaisuudet + hyödyt

Täällä voit tarkentaa jo aiemmin kohdassa 1D mainittuja tuotteen / palvelun etuja. Yhdistä tekstissäsi tuotteen ominaisuudet ja edut.

Esimerkiksi: Tämä videoverkkokurssi parantaa digitaalisen markkinointisi tasoa välittömästi – katso alan parhaimpien asiantuntijoiden vinkit. 

Muista, kerro aina sekä tuotteen / palvelun ominaisuuksista sekä eduista. 

4. Sosiaalinen uskottavuus

Ihmiset ovat epäluuloisia. He epäilevät sitä, toteutatko sen, mitä lupaat. 

Sinun täytyy vakuuttaa heidät ja luoda luottamusta sitä tosiasiaa kohtaan, että pyörität rehellistä bisnestä ja mainostamasi asiat ovat totta. Sen vuoksi sinun tulisi näyttää, että myös muut ihmiset käyttävät tuotettasi / palveluasi. 

Tehdäksesi niin, seuraa seuraavia askelmerkkejä: 

Lisää palautteet / käyttäjäkokemukset (4A)

Palautteiden tulisi olla lyhyitä ja positiivisia. 

Tässä voit esitellä palautteita referensseinä niistä tuotteidesi ominaisuuksista, joita et välttämättä itse pysty korostamaan, koska myyt tuotetta / palvelua. 

Hanki lisää uskottavuutta / auktoriteettia  

Käytetäänkö tuotteitasi paljon? Kuinka moni ihminen käyttää niitä? 

Ovatko tuotteesi voittaneet kilpailuja? Näytä nämä asiat ja todista uskottavuutesi. 

Vaikuttajat (4B)

Esittele hyvin tunnettuja merkkejä ja vaikuttajia, jotka ovat käyttäneet tuotettasi. 

 5. Laskeutumissivun lopuksi

 Sinulla on viimeinen tilaisuus vakuuttaa vierailija tuotteesi hyödyistä ja arvokkuudesta laskeutumissivusi lopussa (5). 

Jos se sopii tilanteeseen ja toiveisiisi, lisää loppuun argumentteja, jotka voivat parantaa tarjouksesi arvoa.  

 Vaihtoehtoisesti voit lisätä loppuun vielä painikkeen, joka vie vierailijan takaisin lomakkeeseen tai viimeistelemään toivomasi toiminnon. 

Varmista, että call to action -kehotteet eri painikkeissa pysyvät identtisinä! 

Jos laskeutumissivu on lyhyt, toisen painikkeen lisäämisessä ei ole järkeä, ja se voi pahimmillaan häiritä lukijaa. 

Yksi tapa, jolla voit varmistaa vierailijan toimivan, on ajastimen lisääminen laskeutumissivulle. 

6. Muista testata

 Sinun kannattaa aina tehdä vähintään kaksi erilaista versiota laskeutumissivustasi. 

Mittaa niiden KPI-arvo (Key Performance Indicator, kuinka tehokkaasti yritys saavuttaa liiketoiminnan keskeiset tavoitteet -arvo), jonka avulla saat selville, toteutuiko aiemmin määrittelemäsi tavoite. Tee niistä sen jälkeen parempia. Toista tätä prosessia yhä uudestaan. 

Lopuksi

Verkkosivuillasi voi olla kymmeniä ja kymmeniä sisältösivuja. Mitään niistä ei todennäköisesti lasketa laskeutumissivuksi. 

Laskeutumissivun tarkoitus on ohjata vierailija tiettyyn toimintaan. 

On tärkeää tehdä lukijalle yksi tietty tarjous, kertoa heille selkeästi, miten he tuotteesta / palvelusta hyötyvät ja todistaa se. 

Huomio! Laskeutumissivun tulee olla optimoitu myös mobiililaitteille! 

Ps. Laskeutumissivulla tulisi olla myös linkki tietosuojaselosteeseesi (lataa se ponnahdusikkunaan, jotta ihmiset pysyvät laskeutumissivullasi).