Sähköpostimarkkinointi on kuollut. Kylmien sähköpostiviestien lähettäminen on ajan haaskausta. On vuosi 2023 eikä yleisösi halua pitää yhteyttä sähköpostitse. 

Olet varmasti kuullut kaikki edellä mainitut perustelut, mutta uskot silti, että sähköpostimarkkinointi ja kylmien sähköpostiviestien lähettäminen on yksi parhaista tavoista yleisösi sitouttamiseen, liikenteen saamiseen verkkosivuillesi ja myynnin kasvattamiseen – hieno homma, koska olet oikeassa! 

Sähköposti on edelleen yksi parhaista markkinointikanavista, ja tilastotkin tukevat tätä väitettä: “78 % markkinoijista on huomannut sähköpostiviestien sitouttavuudessa selvää kasvua viimeisen 12 kuukauden aikana.” 

 On kuitenkin olemassa yksi tärkeä kysymys pohdittavaksi: millainen on paras tapa lähettää kylmiä sähköpostiviestejä? Vaikka siihen ei olekaan yhtä oikeaa vastausta, tässä on muutamia vinkkejä siihen, kuinka onnistut kylmässä sähköpostiviestissä. 

1. Valitse vastaanottajasi huolella

Voit luoda maailman parhaan kylmän sähköpostiviestin, mutta jos et lähetä sitä oikealla yleisölle, näet turhaa vaivaa. Toisin sanoen, tuhlaat aikaasi. 

Jos esimerkiksi yrität myydä sisällöntuottaja- tai kirjoituspalvelua, kannattaa lähestyä bloggareita, markkinointipäälliköitä ja muita henkilöitä, joilla voisi olla tarvetta palvelullesi. Älä tuhlaa aikaasi lähestymällä HR-henkilöstöä, myyjiä tai IT-tukihenkilöitä. He eivät tarvitse palveluasi. 

Et halua käyttää valtavasti aikaa oikeiden henkilöiden löytämiseen, joihin ottaa yhteyttä, kun olet lähettämässä kylmiä sähköpostiviestejä. Sähköpostiosoitteiden etsimistyökalu, kuten ContactOut, auttaa sinua löytämään oikeat vastaanottajat helpommin, ja varmistamaan, että viestisi päätyy juuri oikealle henkilölle. ContactOut-työkalun avulla löydät kenen tahansa sähköpostiosoitteen ja näet jopa heidän someprofiilinsa, jolloin saat paremman käsityksen siitä, millaisia henkilöitä he ovat. Tällä tavoin voit personoida viestisi ja kasvattaa sen todennäköisyyttä, että viestisi myös luetaan. 

2. Personoi joka ikinen viesti

Personointi on yhä tärkeämpi työkalu, varsinkin jos haluat saada keskimääräistä paremman vastausprosentin (ja tämän tulisi olla tavoitteesi). Kyllä, jokaisen viestin personointi vie aikaa. Ja kyllä, toisinaan voi tuntua siltä, että kaikki on ajan haaskausta – personointi on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, mikäli haluat saada yhteyden mahdollisiin asiakkaisiin. 

Itse asiassa, Instapage-sivun mukaan personoidut sähköpostiviestit saavuttavat kuusi kertaa tavallista viestiä parempia tuloksia. Jo tämä näyttää personoinnin voiman toteen. Samanlaisen viestin lähettäminen jokaiselle vastaanottajalle alentaa vastauslukujasi.  

3. Käytä aikaa copyyn

Kaikki alkaa otsikosta, mutta myös esikatseluteksti (johon kannattaa lisätä koukku), itse viestin sisältö ja viestin lopetusosio ovat tärkeitä. Kyse on jossain määrin yritys ja erehdys –prosessista – pieni muutos siellä täällä voi vaikuttaa siihen, kuinka hyvin viestisi menestyy. Toisinaan lyhyt viesti menestyy parhaiten. Toisinaan taas pitkät viestit ovat avain onnistumiseen. Kokeile seuraavia askeleita päästäksesi alkuun: 

  • Luo 3-5 erilaista otsikkoa 
  • Kirjoita ensimmäinen luonnos 
  • Tarkasta luonnos 
  • Kirjoita toinen luonnos (poistaen kaiken, mistä et pitänyt ensimmäisessä versiossa) 
  • Lue uudestaan toinen luonnos ja tee viimeiset muutokset 

Tämä pakottaa sinut keskittämään tarpeellisen määrän aikaa ja energiaa sähköpostiviestisi copyyn. Jos et saa tätä osuutta tehtyä oikein, millään muulla ei ole väliä. 

Yksi tärkeä asia mielessä pidettäväksi: on yhä tärkeämpää, että kaikki lähettämäsi sähköpostiviestit on kirjoitettu saavutettavalla kielellä, että viestit on luettavissa myös näytönlukijoiden avulla, ettei viestin sisältö ole liian stimuloivaa visuaalisesti, viestissä on selkeät ohjeet sivustollesi siirtymiseen ja niin edelleen. 

4. Seuraa, mikä toimii ja mikä ei

Kuinka voisit tietää, mitä tehdä tulevaisuudessa, jos et tiedä, mikä on toiminut menneisyydessä? Sen vuoksi on tärkeää tarkkailla ja mitata jokaista yksityiskohtaa kylmäsähköpostikampanjoissasi. Näin tehtyäsi voit vastata kysymyksiin, kuten: 

  • Mikä otsikko toi parhaan vastausprosentin? 
  • Kuinka pitkä viesti toimii parhaiten? 
  • Vaikuttaako joku otsikko siihen, ettei viestiäsi avata lähes lainkaan? 
  • Millaisia vastauksia saat? 

Ei ole olemassa niin pientä yksityiskohtaa, jota ei voisi seurata ja niin pieniä muutoksia, joita ei olisi syytä tehdä. 

5. Älä luovuta

Sähköpostimarkkinointi ja kylmien sähköpostien lähettäminen ei ole helppoa hommaa. Tiettyyn pisteeseen asti, kaikki on kiinni luvuista. Mitä enemmän lähetät, sitä parempia tuloksia saat. 

Jopa kovina aikoina – kun lähetät 100 viestiä etkä saa yhtään vastausta – jatka muutosten tekoa ja tarkkaile tuloksiasi. Et voi koskaan tietää, kuinka kauan läpimurtoosi menee aikaa, joten pysy lujana ja tee mitä tahansa tarvitseekaan lyhyt- ja pitkäaikaisten tavoitteidesi saavuttamiseen. On helppoa luovuttaa markkinointitaktiikan kanssa, mikä ei tuota tuloksia. Ja toisinaan tämä onkin oikea ratkaisu. Ei kuitenkaan kannata luovuttaa liian pian. Kylmä sähköposti on todistetusti tehokas. Sinun vain täytyy löytää oikea tapa saadaksesi sen voiman valjastettua yrityksesi markkinointiin. 

Lopuksi kylmistä sähköpostiviesteistä 

Sähköpostimarkkinoinnin tulevaisuus on kirkas, joten nyt on oikea aika hyödyntää sitä. Mitä enemmän kylmiä sähköpostiviestejä lähetät, sitä enemmän saat tietoa siitä mikä toimii, mikä ei ja mikä on paras tapa tavoittaa asiakkaasi. Ja kun sinulla on nuo tiedot hallussasi, voit saavuttaa tavoitteesi.