Gmail ja Yahoo kiristävät sääntöjään: mikä muuttuu sähköpostimarkkinoinnissa?

Gmail ja Yahoo -uudistus

1.2.2024 alkaen Gmail ottaa käyttöön uudet säännöt, jotka vaikuttavat kaikkiin, jotka lähettävät markkinointi- tai toimenpidesähköpostiviestejä tai uutiskirjeitä. Yahoo aloittaa samankaltaisen käytännön vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Uudistusten tarkoitus on vähentää ei-toivottujen sähköpostiviestien määrää heidän asiakkaidensa Saapuneet-kansioissa ja tehdä sähköpostimarkkinoinnista aiempaa läpinäkyvämpää ja turvallisempaa. Tutustutaan seuraavaksi näihin uudistuksiin ja kuinka niiden tuomista mahdollisista esteistä päästään yli.

Keihin uudistus vaikuttaa?

Yahoon mukaan muutos vaikuttaa kaikkiin, ketkä lähettävät sähköpostiviestejä. Gmail-sähköpostin kohdalla muutos ei vaikuta niin paljon verkkotunnuksiin (domain), joista lähetetään alle 5000 sähköpostiviestiä päivässä (esimerkiksi DMARC-tietue ei ole pakollinen (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance)). Suurin osa muutoksista koskee kuitenkin kaikkia lähettäjiä. Suosittelemme omaksumaan muutokset heti, koska 5000 sähköpostiviestin saavuttaminen päivässä on verrattain helppoa, koska tähän kuuluvat kaikki samasta verkkotunnuksesta lähetetyt sähköpostit: yrityksen sisäiset viestit, viestit asiakkaille, kaikki automaattiset ilmoitukset ja markkinointiviestit.  

Mikä muuttuu 1. helmikuuta 2024?

Sekä Gmail että Yahoo ovat linjanneet vaatimukset, joita kaikkien sähköpostia lähettävien tulee noudattaa, jotta heidän viestinsä pääsevät perille Gmail- ja Yahoo-osoitteisiin. Jos vaatimuksia ei noudateta, viestit voivat joutua roskapostikansioon tai ne voidaan torjua kokonaan. Vaikka osa vaatimuksista koskettaa palveluntarjoajia (verkkotunnuksien järjestelmänvalvojat, sähköpostipalveluntarjoajat jne.), jokaisen lähettäjän tulee noudattaa tiettyjä vaatimuksia myös itse. 

Olemme aina suositelleet, että Smailyn käyttäjät ottavat SPF- ja DKIM-tietueet käyttöön, koska ne parantavat viestien lähetettävyyttä. Lisäksi helmikuusta 2024 alkaen DMARC-tietueen käyttöönotto on pakollista, mikäli lähetät yli 5000 sähköpostiviestiä Gmail- ja Google Workspace -osoitteisiin (mukaan lukien markkinointi-, automatisoidut – ja tavalliset sähköpostiviestit). Emme suosittele odottamaan siihen asti, että Yahoo vaatii DMARC-tietuetta viesteihinsä.

  1. Gmail-osoitteita ei voi enää käyttää sähköpostimarkkinoinnin ohjelmistoissa markkinointiviestien lähettämiseen, koska nämä viestit menevät jatkossa suoraan roskapostikansioon (Gmail alkaa käyttää DMARC-valvontakäytäntöä). Pienet yritykset ovat aiemmin käyttäneet markkinoinnissaan yrityksennimi@gmail.com -tyylisiä osoitteita. Vaikka näitä osoitteita voi edelleen käyttää tavanomaiseen yritysviestintään, tarjouksien tai markkinointisähköpostien lähettäminen sähköpostimarkkinointialustoilta ei enää ole mahdollista.
  2. Käyttöön tulee aiempaa tiukemmat kriteerit sähköpostiviestien merkitsemisestä roskapostiksi – tarkemmin sanottuna, roskapostiksi merkittyjen viestien määrän tulee pysyä 0,1 % alapuolella kaikista päivittäin lähetetyistä sähköpostiviesteistä. Jos tämä määrä ylittää jatkuvasti 0,3 %, muutkin kuin markkinointiviestisi (ilmoitukset, laskut, jne.) päätyvät todennäköisesti roskapostikansioon, eikä Gmail auta verkkotunnuksen omistajia tämän ongelman kanssa. Näet Smaily-uutiskirjepalvelussa jokaisen kampanjan ja automaation kohdalta roskapostiksi merkittyjen viestien tai valitusten määrän. Voit lisäksi ottaa käyttöön Googlen Postmaster -työkalun (mikäli lähetät useita tuhansia viestejä päivässä) nähdäksesi roskapostiksi merkittyjen viestien määrän Gmail-käyttäjien kohdalla.

Uusien sähköpostimarkkinoinnin vaatimusten lisäksi on tullut myös uusia suosituksia sähköpostiviestien lähettämistä varten, joita käsittelemme seuraavaksi. 

Kuinka noudatan sähköpostimarkkinoinnin vaatimuksia oikein? 

Jos olet jo ottanut käyttöön kaikki DNS-asetukset (SPF, DKIM, DMARC) ja käytät rekisteröityä verkkotunnusta sähköpostiviestien lähettämiseen, suurin osa työstä on tehty. Kuitenkin, jos et ole ottanut kaikkia asetuksia käyttöön tai käytät Gmail-osoitetta viestien lähettämiseen, tulee sinun tehdä muutamia muutoksia ennen helmikuuta. 

Mikäli et ole ottanut käyttöön SPF- tai DKIM-tietueita tai DMARC-sähköpostivarmennusta verkkotunnuksellesi

Oletetaan, ettet ole vielä määritellyt Smaily-palveluun viittaavia SPF- ja DKIM-tietueita verkkotunnuksellesi. Sen vuoksi sähköpostiviestisi eivät välttämättä vaikuta luotettavilta vastaanottajan sähköpostipalvelimen ja vastaanottajan silmissä, koska lähettäjä on sähköpostimarkkinoinnin alusta, ei sinun yrityksesi. Määritetyt tietueet näyttävät, että annat Smaily-palvelun lähettää sähköposteja puolestasi, eikä tätä katsota haitalliseksi toiminnaksi.  

DMARC-varmennus auttaa Gmail- ja Yahoo-sähköpostipalveluita ymmärtämään, kuinka sinä verkkotunnuksen omistajana haluat, että puolestasi lähetetyt sähköpostit (roskapostit tai sähköpostit, jotka eivät täytä määritettyjä SPF- ja DKIM-tietueita) käsitellään. Vaihtoehtoihin kuuluvat, että viestit annetaan lähettää, viestit joutuvat karanteeniin (roskapostiin) tai viestejä ei lähetetä ollenkaan. Ottaaksesi käyttöön nämä asetukset, kirjaudu webhotellisi (kuten Louhi, Zoner tai Seravo) hallintaliittymään. Ohjeet SPF- ja DKIM-tietueiden käyttöönottoon Smaily-palveluun löytyvät täältä. Ohjeet DMARC-tietueen määrittämiseen löydät täältä (englanniksi).  

Jos käytät Gmail-osoitetta markkinointiin 

Helmikuun ensimmäisestä päivästä vuonna 2024 alkaen Gmail kieltää markkinointisähköpostien lähettämisen Gmail-osoitteista, ja tällaiset viestit menevät suoraan roskapostikansioon. Voit edelleen lähettää tavallisia sähköposteja osoitteestasi. 

Tämän ongelman ratkaisuun on kaksi vaihtoehtoa: 

a) Jos haluat edelleen jatkaa markkinointisähköpostien lähettämistä Gmail-osoitteestasi, muutamme lähettäjän osoitteesi alustallamme niin, että näyttää kuin Smaily olisi lähettänyt viestin. Ikävä kyllä asiakkaasi eivät tällöin voi vastata näihin markkinointisähköposteihisi, koska heidän vastauksensa eivät välttämättä tule perille sähköpostiisi. 

b) Käytä olemassa olevaa tai tee uusi verkkotunnus ja lähetä markkinointisähköpostisi tästä sähköpostiosoitteesta. Zone tarjoaa Smaily-asiakkaille edulliset ehdot uuden verkkotunnuksen rekisteröinnille! Tutustu ehtoihin täällä (englanniksi)! 

Gmail- ja Yahoo-sähköpostipalveluiden suositukset  

Sen lisäksi että Gmail ja Yahoo ovat kiristäneet sääntöjään sähköpostimarkkinointia koskien, he tarjoavat myös paljon vinkkejä, joista on apua markkinointisähköpostien teossa. 

Tärkeimmät säännöt ovat: 

  1. Tee uutiskirjeen tilaamisesta ja tilaamisen lopettamisesta helppoa. Lähetä sähköpostia vain niille henkilöille, jotka ovat antaneet siihen luvan. Sekä Yahoo että Gmail suosittelevat kaksivaiheisen vahvistuksen käyttöönottoa, mikä varmistaa, ettei ketään lisätä yhteystietolistaan ilman heidän nimenomaista suostumustaan.
  2. Ylläpidä yhteystietolistaasi. Gmail suosittelee, että suostumus markkinointisähköpostien vahvistamiseen päivitetään aika ajoin ja lopettamaan niiden vastaanottajien tilauksen, ketkä eivät avaa viestejä. 
  3. Sähköpostien linkkien tulee olla selkeästi näkyviä ja helposti ymmärrettävissä. Asiakkaan tulee ymmärtää mitä tapahtuu, kun hän klikkaa linkkiä. 
  4. Sähköpostiviestien aiheiden tulee olla selkeitä eikä johtaa tilaajia harhaan. 
  5. Älä käytä ostettuja yhteystietolistoja. 
  6. Älä sisällytä markkinointia toimenpideviesteihin. Älä esimerkiksi lisää alennuskoodia tai tarjousta ostovahvistusviestiin. 
  7. Gmail suosittelee eri sähköpostiosoitteiden käyttöä, mikäli lähetät sekä markkinointi- että toimenpideviestejä. Käytä markkinointisähköposteihin esimerkiksi osoitetta markkinointi@yrityksennimi.fi ja ostokset@yrityksennimi.fi -osoitetta ostovahvistusviesteihin. Jos käytät useita eri IP-osoitteita, käytä eri IP-osoitteita eri viestityypeille.  

Lopuksi

Vaikka eri viestintätavat yleistyvät kasvavaa vauhtia, sähköposti säilyy edelleen yhtenä suosituimmista yhteydenpitotavoista yritysten ja asiakkaiden välillä. Roskapostin määrä kasvaa maailmanlaajuisesti, joten on ymmärrettävää, että sähköpostipalveluntarjoajat tiukentavat markkinointisähköposteja koskevia sääntöjä taistellessaan roskapostittajia ja huijareita vastaan. Sekä Gmail että Yahoo haluavat, että heidän käyttäjiensä Saapuneet-kansiot ovat vapaita ei-toivotuista viesteistä, ja siten ovat ottaneet aiempaa tiukemmat säännöt käyttöön sähköpostin lähetystä koskien. Nämä säännöt myös suojelevat verkkotunnustasi hyväksikäytöltä, joten hyödynnä niiden tarjoamat edut niin pian kuin mahdollista! 

Valikko