Eettinen markkinointi on tärkeää myös uutiskirjeiden suhteen.

Kuvalähde: Freepik

Eettinen markkinointi on tärkeää myös uutiskirjeitä lähettäessä. Sähköpostimarkkinointi on merkittävä tulonlähde, ja se voi olla loistava tapa saada brändisi suuren yleisön tietoon. 66 % pienyrityksistä käyttää sähköpostimarkkinointia kasvattaakseen yritystään, ja 79 % markkinoijista kertoo, että sähköpostimarkkinointi on ”erittäin merkityksellistä” heidän markkinointistrategiansa onnistumisen kannalta.

Sähköpostimarkkinointi voi kuitenkin olla eettinen miinakenttä. Keräät jatkuvasti arkaluonteisia tietoja ja sinun tunnettava tilaajiesi käyttäytyminen ja mieltymykset tarkasti, ennen kuin lähetät heille mainossähköposteja.

Onneksi voit hyödyntää muutamia testattuja keinoja varmistaaksesi, että sähköpostisi läpäisevät roskapostisuodattimen, päätyvät sitoutuneille tilaajille ja ovat läpikotaisin rehellisiä ja vilpittömiä sisällöltään. Lue lisää, miten eettinen markkinointi onnistuu uutiskirjeiden avulla.

Rehellisyys

Kaikkien markkinointitekstien ja sähköpostiviestien tulee olla rehellisiä. Jos yleisö epäilee rehellisyyttäsi, he etsivät nopeasti toisen yrityksen. Rehellisyys voi myös auttaa vakuuttavan markkinointitekstin kirjoittamisessa, koska tekstin mielenkiintoisuus ja kiehtovuus täytyy luoda faktojen avulla.

Aloita kertomalla totuus. Tämä on erityisen tärkeää, jos myyt kalliita tuotteita tai palveluja, kuten autoja, kotiremontteja tai lomamatkoja. Totuuden kertominen auttaa sinua saamaan myyntiä nopeasti, koska asiakkaiden ei tarvitse tutkia lähettämääsi viestiä suurennuslasin avulla, jotta he löytävät etsimänsä tiedot. Jos esimerkiksi teet mainoksia käytetyistä autoista, kirjoita asiaankuuluvat tiedot, kuten viat, luettelon alkuun. Asiakkaat voivat tuntea tulleensa huijatuksi, jos kerrot viat vasta tekstin lopussa pikkuriikkisillä kirjaimilla kirjoitettuina.

Rehellisyys lisää myös sitoutumista. Tilaajat, jotka tietävät rehellisyydestäsi, lukevat todennäköisemmin heille lähettämäsi viestit eivätkä siirrä kaikkia sähköpostejasi suoraan roskapostikansioon.

Läpinäkyvyys

Avoimuus ja rehellisyys kulkevat käsi kädessä. Avoimuus edellyttää kuitenkin, että sinun on vietävä rehellisyys äärimmilleen. On oltava valmis kertomaan kaikille uutiskirjeen tilaajille myös vähemmän mairittelevaa tietoa yrityksestään.

Avoimuus on erityisen tärkeää, jos käytät sähköpostimarkkinointia asiakastietojen ja käyttäytymistietojen keräämiseen. Personoidun, datapohjaisen sähköpostisisällön luominen voi herättää uinuvat tilaajat uudelleen – mutta miten nämä tiedot kerättiin? Anna tilaajille selkeä käsitys siitä, kuinka käytät sähköpostimarkkinointia henkilötietojen keräämiseen ja helpota heidän mahdollisuuttaan kieltäytyä yksilöllisistä palveluista, jos he niin haluavat.

Avoimuus voi lisätä asiakkaidesi brändiuskollisuutta. Tällä on merkitystä erityisesti silloin, jos sinulla on pieni yritys, joka yrittää vastata alati kasvaviin vaatimuksiin. Voit olla yhä paremmin läsnä digitaalisen markkinoinnin maailmassa ja luoda elinikäisiä asiakkaita, kun korostat sitoutumistasi tietosuojaan. Muista kuitenkin keskittyä myös numeroiden takana oleviin oikeisiin ihmisiin ja ole aina myötätuntoinen tilaajiasi kohtaan, ennen kuin lähetät heille uusia markkinointiviestejä.

Kuvalähde: Freepik

Empatia

Empatia on aliarvostettu ominaisuus liike-elämässä. Kun koet empatiaa sähköpostilistallasi olevia ihmisiä kohtaan, voit kuitenkin saada aikaan markkinointitekstejä, jotka luovat aitoja yhteyksiä ja sitouttavat lukijasi.

Kun kirjoitat sähköpostiviestin markkinointitekstiä, ota huomioon lähettämäsi tiedon merkitys ja vaikutus, joka sillä on lukijaan. Yleisösi pommittaminen kikkailevilla myyntitaktiikoilla ja ”kiireellisillä” toimintakehotuksilla aiheuttaa heissä stressiä ja saattaa saada heidät jopa perumaan uutiskirjeesi tilauksen.

Harkitse sen sijaan pehmeää myyntityyliä, kun kirjoitat uutiskirjettäsi. Monet lukijat pitävät esimerkiksi ohjeiden, neuvojen ja suositteluiden lukemisesta. Pehmeä myynti edellyttää, että tutustut yleisöösi ja annat heille sisältöä, joka pohjautuu heidän kanssaan luomiisi suhteisiin. Tämä voi viedä aikaa, mutta se on paljon kestävämpi ja kuluttajaystävällisempi tapa lähestyä sähköpostimarkkinointia.

Lisähuomautuksena muistutamme, että uutiskirje kannattaa aina lukea ennen sen lähettämistä ja varmistaa, ettei sen sisältöä voi ymmärtää väärin ja ettei se loukkaa ketään. Kun tarkastelet sisältöä, pidä mielessäsi, miten laaja ja moninainen joukko uutiskirjeen tilaajasi ovat. Muista ottaa huomioon myös ajankohtaiset tapahtumat. Tarkista, sopivatko avainsanat ja sanamuodot joka tilanteeseen.

Kestävyys

Sähköpostillasi on ympäristöjalanjälki. Tämä tieto on shokki monille markkinoijille, jotka uskovat voivansa lähettää digitaalista sisältöä tuottamatta hiilidioksidia. Keskimääräinen liitteellinen sähköposti tuottaa 50 g CO2:ta, ja hiilidioksidin määrä voi kasvaa, jos lähettää suuria tiedostoja jokaisen sähköpostin mukana.

Voit pitää sähköpostisi ympäristöystävällisinä poistamalla uutiskirjeesi tilaajista ne henkilöt, jotka eivät ole avanneet viestejäsi pitkään aikaan. Jos olet huolissasi mahdollisesti potentiaalisten asiakkaiden tilauksen peruuttamisesta, voit lähettää heille henkilökohtaisen viestin asiasta.

Yritä lähettää mieluummin harvemmin, mutta laadukkaampia sähköposteja ja uutiskirjeitä. Näin voit hillitä tilaajien väsymystä sähköpostimarkkinointiin liittyen ja samalla pienentää hiilijalanjälkeäsi. Kirjoita mahdollisuuksien mukaan sellaisia sähköpostiviestejä, joissa olevat tiedostot eivät ole valtavan suuria. Älä pelkää kuitenkaan vastata saamiisi viesteihin ja lähettää tarjouksia, jos haluat rakentaa asiakassuhteita sähköpostitse.

Lupausten pitäminen

Sähköpostimarkkinointitarjoukset ja -alennukset unohdetaan helposti, kun kuun lopussa tarvitaan vielä muutama kauppa, joiden avulla saavutat tavoitteesi. Jos kuitenkin tarjoat sähköposteissasi alennuksia, sinun on pidettävä sanasi.

Samoin sähköpostiesi tulee olla CAN-SPAM-lain mukaisia. Käytä aiheriviä, joka ei ole harhaanjohtava ja joka sisältää tarkasti sähköpostin sisältämät tiedot. Kerro avoimesti, että sähköpostisi on mainos, silloin kun se sitä on. Tee tilauksen peruutuspainikkeesta helposti löydettävä ja tilauksen lopettamisesta yksinkertaista.

Kuvalähde: Pixabay

Lopuksi

Sähköpostimarkkinointi voi lisätä myyntiäsi. Asiakkaat kuitenkin peruuttavat nopeasti tilauksen, jos he epäilevät, että sähköpostisi sisältö ei ole rehellistä. Varmista, että teet eettistä sähköpostimarkkinointia noudattamalla CAN-SPAM-standardeja ja minimoi tiedostojen koot pienentääksesi hiilijalanjälkeäsi. Varmista, että kaikki mitä jaat tilaajillesi, on aina totta ja rehellistä.