Luetko sähköpostisi mieluummin puhelimella vai tietokoneella? TechCrunch-sivusto kertoi jo vuonna 2015, että 75 % Gmail-sähköpostin käyttäjistä luki sähköpostinsa puhelimellaan. Sanotaan, että 58 % aikuisista lukee sähköpostinsa aamulla heti herättyään, ja yleensä mobiililaitteen avulla.  

Sähköpostien lukeminen puhelimella on kasvussa

Ennen kuin sukellamme syvemmälle tilastoihin, pohditaan miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa Saapuneet-kansioidensa kanssa. B2B-asiakkaille lähetetyt sähköpostit avataan useimmiten työaikana ja tietokoneella. Vapaa-ajallakin henkilökohtaiset sähköpostit luetaan usein tietokoneella. Samaan aikaan ihmiset lähettävät ja lukevat sähköposteja usein puhelimellaan silloin, kun he istuvat bussissa, jonottavat tai odottavat jotain.  

Smaily tutki viime vuosien tilastoja liittyen sähköpostiviestien avaamiseen kolmessa kategoriassa: kauppa, palvelut ja vapaa-aika. Alla oleva kuva näyttää avausten ja klikkausten prosentit sekä tietokoneella että älylaitteella eri kategorioittain.  

Yleisesti puhuen, ¾ viesteistä avataan tietokoneilla ja ¼ mobiililaitteilla. Tarkemmin sanottuna, avausten määrä tietokoneilla oli 69.7% – 74.4% ja mobiililaitteilla 25.6% – 30.3%. Tietokoneella avattujen viestien määrä kasvoi hieman verrattujen vuosien aikana. Sähköposteja avataan useimmiten tietokonepalveluihin liittyen. 

Mobiililaitteilla tehdään hieman enemmän klikkauksia: 25.3% – 41.8%. Tietokoneilla viestien linkkejä klikkaillaan 58.2% -71.8% tapauksista. Mobiililaitteilla tehtyjen klikkausten määrä on ollut kasvussa viime vuosina. On myös niin, että kuka viestin avaa mobiililaitteella, on myös todennäköisesti valmiimpi klikkaamaan sen sisältöjä.  

Kuinka näet, kuka avaa Smaily-palvelun kautta lähetetyt viestisi

Löydät jokaisen lähettämäsi kampanjan tilastoista tiedon, kuinka moni tilaajistasi on avannut viestisi mobiililaitteella ja kuinka moni tietokoneella. Löydät tiedon lähettämäsi kampanjan tilastonäkymästä ”Demografiset tiedot” -kohdasta. Sieltä näet, mitä ohjelmia on käytetty viestien avaamiseen sekä tietokoneella että mobiilissa. Kun tutkit tilastoja, muista, että Gmail- ja Apple Mail -sähköpostiohjelmaa sekä muita ohjelmia käytetään sekä mobiililaitteilla että tietokoneilla, joten tilastot sisältävät avaukset molemmilla tavoilla. Ainoastaan mobiililaitteilla toimivat ohjelmat näkyvät kohdassa “Mobiililaitteet”.  

Kuinka tehdä mobiiliystävällinen uutiskirje?

Termiä ”mobiililaitteet ensin” on käytetty verkkosivujen kehittämisessä vuosien ajan. Se tarkoittaa sitä, että web-suunnittelijat rakentavat ensin sivun, joka on mahdollisimman toimiva mobiilinäkymässä ja vasta sen jälkeen aloittavat rakentamaan sivua, joka sopii tietokonenäkymään. Mobiililaitteen ruutu on niin paljon pienempi kuin tietokoneen, että se pystyy tarjoamaan tietoa paljon vähemmän kerrallaan. Nettisivuja käytetään myös eri tavalla kuin tietokoneella, esimerkiksi pyyhkäisemällä sormella ruudun poikki. Kaikkien klikattavien osien tulee olla myös tarpeeksi suuria, jotta niihin osuu sormella. Joten kun otetaan huomioon design ja käyttäjäystävällisyys, nettisivujen optimointi mobiililaitteille on verrattain erilaista kuin tietokoneen ruudulle. 

Tämä ei kuitenkaan ole niin suosittu ajattelutapa, kun luodaan uutiskirjeen designia, joten kannattaa miettiä ensin miltä sähköpostiviesti näyttää älypuhelimella. Kaikki suunnittelu tehdään yleensä tietokoneella, jolloin kaikki on selkeästi näkyvillä, eikä mobiililaitteella.  

Mitä kannattaa ottaa huomioon mallipohjaa suunnitellessa:

 

  • Raahaa ja pudota -mallipohjat muuttavat näkymän automaattisesti laitteen mukaan – jos sinulla on esimerkiksi kuva ja teksti vierekkäin, toinen siirtyy toisen alle mobiilinäkymässä. Pyri siis välttämään tekstissä ilmaisuja “katso sen vieressä oleva kuva”.  
  • Kuvat vievät ison tilan mobiililaitteen ruudulla. Ne tarjoavat eittämättä runsaasti visuaalista tietoa ja ovat houkuttelevia, mutta muista aina varmistaa, että CTA-painike näkyy varmasti ja on tarpeeksi lähellä kuvia ja tekstiä.  
  • Tekstin koon tulisi olla vähintään 14, sitä pienempää tekstiä on hankala lukea mobiililaitteella. 
  • Tee painikkeista tarpeeksi suuria, jotta niitä on helppo klikata myös sormella.

Ja kuten aina, testaa aina viesti ensin, jotta se on helposti luettavissa myös mobiililaitteilla. Litmus ja Testi.at ovat kaksi esimerkkiä ohjelmista, jotka näyttävät miltä viesti näyttää erilaisilla mobiililaitteilla, selaimilla ja sähköpostiohjelmilla.