Sähköposti – tavallaan niin tuttu, jokapäiväinen juttu, mutta sittenkin aivan eri asia, kun kyseessä on sähköpostin käyttö markkinointitarkoituksiin. Lue 15 vinkkiämme siihen, kuinka saat sähköposteillasi lukijan huomion ja parannat siten liiketoimintaasi.

1. Pidä tavoite mielessä

On äärettömän tärkeää, että sähköpostillasi on selkeä tavoite. Se auttaa myös pitämään selkeän fokuksen kirjoittamisessa. Sähköposti, jolla on selvä tavoite, on huomattavasti tehokkaampi kuin viesti, josta ei selviä, mihin se pyrkii. Tavoitteenasi on loppujen lopuksi sähköposti, joka toimii.

2. Keskity otsikkoriviin

Sähköpostin otsikkorivin teksti (subject line) on sähköpostin kenties tärkein yksittäinen seikka. Kun teet siitä mahdollisimman hyvän, tavoitat lukijasi paljon paremmin. On hyvä kokeilla erilaisia otsikointeja ja valita sitten se, mikä parhaiten toimii.

3. Tee aloituksesta täydellinen

Kun asiakkaasi on nähnyt sähköpostisi otsikkorivin, kiinnostunut siitä ja klikannut sähköpostin auki, sinun täytyy välittömästi saada hänen huomionsa ja säilyttää hänen mielenkiintonsa. Tee sähköpostisi ensimmäisistä lauseista tylsän sijaan houkuttelevia, epämääräisten sijaan konkreettisia, passiivisten sijaan aktiivisia.

4. Tuo viestisi pääseikat selvästi esille

Tavoitteen lisäksi on vähintään yhtä tärkeää tuoda lukijalle esille sähköpostiviestisi pääseikat. Mitä haluat lukijasi tekevän? Mitä haluat hänen tietävän? Kerro ne viestissäsi niin selvästi kuin mahdollista. Ole suora, mutta ei liian karkeasti.

5. Keskity hyötyihin

Mikä ikinä onkaan sähköpostisi tavoite, sinulla on varmasti jokin tarjous lukijoillesi. Tarjouksessasi on luultavasti sekä hyötyjä että haittoja, mutta keskity viestissäsi vain hyötyihin. Käännä negatiiviset asiat positiivisiksi.

6. Jaottele sähköposti väliotsikoilla

Muista, että voit käyttää sähköpostissasi väliotsikoita. Väliotsikot tekevät viesteistäsi paremmin jäsenneltyjä ja auttavat lukijaasi ymmärtämään, mikä osa viestistäsi keskittyy mihinkin aiheeseen.

7. Käytä kuvia tai muita visuaalisia elementtejä

Visuaaliset elementit, kuten videot, kuvat ja animaatiot, parantavat sähköpostiviestisi ulkoasua ja tekevät siitä monipuolisemman. Lisäksi ne auttavat lukijaasi keskittymään viestiisi ja välittävät tietoa, mitä tekstillä ei voi kertoa. Monet pitävät esimerkiksi videoita informatiivisempina kuin tekstiä.

8. Puhuttele sopivalla äänensävyllä

Sähköpostien kirjoittaminen on kuin minkä tahansa tekstisisällön tuottaminen: sinun tulee käyttää äänensävyä, jota yleisösi ymmärtää. Kun tiedät, keitä lukijasi ovat, voit palkata ulkopuolisen kirjoittajan tai tietenkin kirjoittaa edelleen sähköpostisi itse. Oli tapa mikä tahansa, sähköpostit ovat olennainen osa sisältöstrategiaasi ja voit vahvistaa niillä brändisi imagoa tehokkaasti.

9. Lopeta viestisi vahvasti

Lopeta sähköpostiviestisi vahvasti kooten muutamalla lyhyellä ja konkreettisella virkkeellä kaikki, mistä olet viestissäsi puhunut. Rakenna aina jämäkkä lopetus, sillä sellainen viesti vaikuttaa lukijakuntaan vahvemmin kuin sähköposti, jossa sellaista ei ole.

10. Kannusta toimimaan

Viestisi lopetuksessa tulee olla toimintakehotus (call-to-action). Kehota lukijoitasi tekemään jotain. Haluatko, että he ostaisivat jotakin? Siinä tapauksessa kehota ostamaan. Haluatko heidän jakavan videosi? Jaa silloin video kehotuksessasi. Muista kuitenkin olla kohtelias.

11. Käytä omaa allekirjoitustasi

Oma allekirjoituksesi antaa sähköpostiviestillesi antaa hyvän loppusilauksen. Allekirjoitus voi olla esimerkiksi tällainen: “Parhain terveisin Make Myyntimies, Parhaat tavarat -blogi, make(at)myyntimies.fi, +358 50 123 1234.

12. Lisää jälkikirjoitus (PS)

Jälkikirjoitus (PS, post scriptum) on lyhyt tekstipätkä allekirjoituksesi jälkeen, joka sisältää tiedon, jonka jätit mainitsematta varsinaisessa tekstissä. Jälkikirjoitus toimii hyvin, jos se ei ole liian pitkä ja se sisältää aidosti kiinnostavaa tietoa. Jälkikirjoitukset sitä paitsi luetaan tavallisesti useammin kuin varsinainen teksti.

13. Oikolue, oikolue, oikolue

Viestin kirjoittamisen jälkeen on välttämätöntä, että oikoluet sen. Kielioppivirheet voivat pilata lukijoiden lukukokemuksen, mikä taas voi vahingoittaa brändisi mainetta. On aina hyvä pyytää jotakuta muuta oikolukemaan viestisi.

14. Mieti, milloin lähetät viestisi

Sen sijaan, että lähettäisit viestisi milloin sattuu, on tehokkaampaa lähettää sähköposti tiettyinä vuorokaudenaikoina. Ajasta viestisi lähtemään aamuisin, koska silloin ihmiset tavallisesti lukevat sähköpostejaan. On myös parempi lähettää viesti arkipäivänä, sillä viikonloppuna lukijasi ovat todennäköisesti vapaalla.

15. Lähetä seurantaviesti

Viestisi lähettämisen jälkeen sinun tulee odottaa vastauksia. Mutta joskus käy niin, että niitä ei tule. Siksi sinun kannattaa lähettää seurantaviesti. Jos lähetit ensimmäisellä kerralla viestin, jossa oli jokin tarjous, kysy seurantaviestissä, mitä vastaanottajalle kuuluu ja onko hän edelleen kiinnostunut tarjouksestasi.

Vielä yksi ajatus

Jokaisen tulisi osata kirjoittaa houkuttelevia sähköpostiviestejä. Harjoittele niin paljon kuin voit ja huomaat varmasti kehittymisesi. Sen ansiosta lukijasi sitoutuvat palveluihisi yhä paremmin.