Uutiskirjeen tilaamisen lopettamislinkit: mitä niistä on hyvä tietää?
Ei tunnu kivalta, kun uutiskirjeen tilaaja lopettaa tilauksensa. Markkinoijina näemme paljon vaivaa sen eteen, että uutiskirjeen tilaamisen lopettaminen on mahdollisimman helppoa asiakkaalle, jotta tilaaja olisi tyytyväinen silloinkin, kun hän haluaa katkaista kaiken yhteydenpidon yritykseesi. Toisaalta tilausten lopettamisesta saa tärkeää tietoa. Tutkitaan siis tarkemmin uutiskirjeen tilaamisen lopettamislinkkejä: mitä niissä kannattaa sanoa ja mihin ne voi sijoittaa?
Suosi yksinkertaisuutta
Tärkeintä on pitää asiat yksinkertaisina. Älä liioittele lopettamislinkin kanssa – etenkin jos yrität vakuuttaa tilaajan, että hänen kannattaa jatkaa tilaustaan. Tilaamisen lopettamiset ovat pakollinen paha – ne pitävät postituslistasi selkeänä ja sitoutuneena, ja antavat mahdollisuuden poistua lähetyslistaltasi niille tilaajille, joiden kiinnostus on lopahtanut. Luovuus viesteissä on hyvästä aina tiettyyn pisteeseen asti, mutta varmistathan, että tilaamisen lopettamiseen liittyvä sanasto ja itse tilaamisprosessi on selkeä ja johdonmukainen. Toimenpideviestit ovat eri asia, nyt käsittelemme markkinointiviestejä.
Muista myös, että nykyään tilaajat voivat lopettaa tilauksen “järjestelmän kautta” – esimerkiksi Gmail voi huomata, ettei sen käyttäjä ole avannut hetkeen tietyn brändin viestejä ja ehdottaa tilaamisen lopettamista niin, ettei lukijan tarvitse edes avata brändin sähköpostiviestiä. Tämän vuoksi vastaanottaja ei välttämättä edes huomaa viestiin käyttämääsi luovuutta.
Älä piilota sitä
Joskus vastaan tulee markkinointiviestejä, joissa tilaamisen lopettamislinkkejä ei joko ole ollenkaan tai ne on piilotettu tilaajilta. Tilaamisen lopettamisen kirjainten väri voi esimerkiksi olla samaa sävyä kuin taustan väri, jolloin sitä ei voi nähdä. Joskus fontti on myös niin pienellä, että siitä selvän saamiseen tarvitsisi suurennuslasin. Kaikki nämä keinot ovat vääriä. Ja myös laittomia – muistathan, että markkinointiviesteissä tulee olla selkeä, helposti luettavissa oleva tilaamisen lopettamislinkki, jotta vastaanottajat voivat lopettaa tilauksen.
Huonot tilaamisen lopettamiseen liittyvät keinot tai piilotetut linkit johtavat todennäköisesti roskaposti-ilmoituksiin, joissa ihmiset merkitsevät viestisi roskapostiksi. Ne vaikuttavat lähettäjän maineeseen – ja viestien lähetettävyyteen.
Kuvalähde: Pexels
Oikea asettelu: alatunniste vai ennakko-otsikko?
Uutiskirjeen tilaamisen lopetuslinkin sijoittaminen sähköpostiviestin alatunnisteeseen on yleinen tapa. Se tuntuu luontevalta, koska tunnisteessa on usein myös muut pienen printin tiedot, kuten yleiset sähköpostiehdot yms. Vaikka kyseessä onkin yleinen toimintatapa, voit kuitenkin tehdä tilaamisen lopettamiskokemuksesta myös paremman.
Riippuen yrityksesi alasta tai mainostamistasi asioista, uutiskirjeen tilaamiseen liittyvät ehdot – eli alatunnisteen sisältö – voivat joissain tapauksissa olla jopa pidempi tekstinpätkä kuin uutiskirjeen itse tekstisisältö on. Tämän vuoksi ei ole hyvän tavan mukaista sijoittaa lopettamislinkkiä ihan viimeiseksi alatunnisteeseen.
Ensimmäiseksi, lukija todennäköisesti luovuttaa uutiskirjeen lopettamislinkin etsimisen kanssa ja merkitsee viestisi roskapostiksi. Toiseksi, lopettamisen pitäisi helppoa ja selkeää kuten aiemmin sanottua, joten älä piilota lopettamislinkkejäsi. Mieti ensi kerralla, kun mielesi tekee sijoittaa lopettamislinkki mahdollisimman kauas viestin loppuun, että lähettäjän maineesi voi olla vaarassa.
Ei ole siis yllätys, että monet yritykset ovat löytäneet sopivan ja toimivan paikan heidän lopettamislinkeilleen ja linkeille, joilla voi valita, millaista postia lähettäjältä haluaa. Paikka on suoraan ensimmäisenä uutiskirjeen alatunnisteessa. Näkyvillä ja tarpeeksi selkeänä, mutta ei viemässä huomiota itse viestin sisällöltä.
Entä lopettamislinkkien sijoittaminen ennakko-otsikkoon? Osa yrityksistä suosii tätä vaihtoehtoa, koska se on erittäin näppärä sijoittelu tilaajan näkökulmasta ajateltuna. Se voi lisätä tilaajan mukavuutta, mutta kannattaako tosiaan mainostaa tilaamisen lopetusta ennakko-otsikossa? Se on erittäin tärkeä kohta sähköpostiviestissä, ja sitä kannattaakin käyttää huomattavasti viisaammalla tavalla. Ja muista, että ennakko-otsikon teksti saattaa tulla näkyviin viestin esikatseluun – silloin lukija voi nähdä ensimmäisenä uutiskirjeen tilaamisen lopettamislinkin heti otsikon jälkeen.
Seuraavaksi: Sähköpostimarkkinoinnin tilastot: ota ne haltuun ja optimoi markkinointisi
Lue seuraavaksi, miten tulkita erilaisia sähköpostimarkkinoinnin tilastoja. Mitä ne kertovat uutiskirjeidesi onnistumisesta? Miten uutiskirjeitä voi kehittää niiden avulla? Poimi vastaukset haltuun artikkelistamme!
Kun haluat kehittyä yhä paremmaksi sähköpostimarkkinoinnin parissa, tilaa uutiskirjeemme! Pysyt mukana kaikessa alaan liittyvässä tiedossa, saat uutiskirjeillesi enemmän tilaajia ja saat uusia asiakkaita uutiskirjeidesi avulla.