Sähköpostimarkkinointi sitouttaa yleisöä hyvin tehokkaasti edelleen, vaikka sosiaalinen media ja pikaviestisovellukset kasvattavatkin suosiotaan. Pyöritit sitten pientä, paikallista yritystä tai teit yhteistyötä kansainvälisten jälleenmyyjien ja jakelijoiden kanssa, sähköpostimarkkinointi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi myös vuonna 2023. Business 2 Community -sivuston mukaan 61 % asiakkaista saa mieluiten yhteydenottoja yrityksiltä juuri sähköpostin välityksellä. Lisäksi 64 % markkinoijista luottaa sähköpostipalveluntarjoajiin, kuten Smailyyn, tavoitellessaan asiakkaitaan. Mutta jotta voisit todella tietää mitä asiakkaasi haluavat, kannattaa sähköpostimarkkinoinnissa perehtyä myös teoriaan, kuten kognitiiviseen psykologiaan. 

Hyödyntääksesi asiakkaidesi mieltymyksiä kunnolla, voit jatkossa käyttää myös kognitiivispsykologisia kikkoja hyödyksesi suunnitellessasi sähköpostiviestejäsi. Tällä tavoin toimimalla saat keskimääräistä enemmän tuloksia sähköpostimarkkinointitoimillasi. Tutkitaan seuraavaksi tehokkaimpia ja käytännönläheisimpiä kognitiivisen psykologian niksejä, joita voit hyödyntää seuraavassa uutiskirjeessäsi.  

1. Personoi kirjoitustyylisi 

Simply Psychology -sivun mukaan kognitiivinen psykologia on tieteen ala, joka keskittyy ihmisten tiedon käsittelyyn. Asiakkaiden käsitys asioista, huomion kiinnittyminen eri asioihin, muisti sekä ajattelu ja tietoisuus ylipäätään kuuluvat kaikki kognitiiviseen psykologiaan, mikä tarkoittaa sitä, että uutiskirjeiden teksteissä kannattaa keskittyä personointiin. 

Kukaan ei kiinnostu yrityksestä, jonka uutiskirjeiden teksti on selkeästi lähetetty jo sataan kertaan eri vastaanottajille, useissa eri yhteyksissä. Tee siis tapa personoidun sisällön käyttämisestä uutiskirjeissäsi, kuten nimen, sukunimen tai ostohistorian lisäämisestä viestiin. Tee selkeäksi, että asiakkaan kokemus merkitsee sinulle paljon ja sen seurauksena he kiinnostuvat yrityksestäsi. 

2. Niukkuus ja eksklusiivisuus

Modernissa, digitaalisessa yhteiskunnassa elävinä yksilöinä ostamme innokkaimmin tuotteita ja palveluita, jotka loppuvat pian varastosta. Sama pätee myös tarjouksiin, jotka ovat rajoitetun aikaa voimassa ja rakastamiemme merkkien eksklusiivisiin tarjouksiin. Tätä kognitiivisen psykologian kikkaa kannattaa siis käyttää. 

Vaille jäämisen pelko (Fear of Missing Out, FOMO) voi tehdä ihmeitä yleisösi sitoutuneisuudelle ja parantaa konversiolukuja. Käytä avainsanoja, kuten “vain sinulle” ja “ainutkertainen tarjous” kiinnittääksesi vastaanottajasi huomion. Voit sisällyttää viestiin tikittävän kellon tai muita samankaltaisia symboleita, jotka kertovat kuinka kauan aikaa viimeisin tarjouksesi on voimassa, parantaaksesi viestisi tehoa. 

3. Tasapainota tekstiä kuvilla

Vaikka uutiskirjeen teksti on tärkein tiedonjakaja sähköpostimarkkinoinnissa, kannattaa sitä täydentää omaperäisillä kuvilla. 99 Firms -sivun mukaan 65 % ihmisistä pitää siitä, että sähköpostiviestit koostuvat suurimmaksi osaksi kuvista. Näille luvuille on omat syynsä. 

Suurin osa vastaanottajista lukee sähköpostinsa älypuhelimillaan tai ovat liian kiireisiä lukemaan kappaleittain tekstiä päivän touhuissaan. Käytä tuotteidesi alkuperäiskuvia tai luo huomiota herättävää sisältöä eri työkaluilla, esimerkiksi Canvalla. Kiinnitä vastaanottajiesi huomio lyhyillä, mutta informatiivisilla teksteillä, höystä tekstiäsi kuvilla ja saat heidän huomionsa tehokkaammin kuin pelkkää tekstiä sisältävillä viesteillä. 

Nainen kirjoittaa sähköpostiviestiä tietokoneella

Kuvalähde: Pexels

4. Yksilölliset fontit & värimaailma

Tavoitteeksi kannattaa ottaa, että brändisi erottuu alasi muista yrityksistä ensisilmäyksellä. Yksilölliset fontit Google Fonts -palvelussa voidaan yhdistää sähköpostiviesteihisi verrattain helposti, ja ne tuovat mukanaan luovuuden ja ammattilaisuuden tuntua. 

Myös brändisi graafisen ohjeiston tulisi löytää tiensä sähköpostimarkkinointiisi, jotta vastaanottajan huomio herää ja hän pystyy yhdistämään sähköpostiviestisi yritykseesi välittömästi. Sähköpostiviestisi visuaalinen ilme on yhtä tärkeää kognitiivisen psykologian näkökulmasta katsottuna kuin viestin tekstikin, joten kiinnitä huomiota viestisi ulkoasuun. 

5. Tehokas paikka CTA-kehotteelle

Ideaalitilanteessa jokainen sähköpostimarkkinoinnin kampanjasi saavuttaa kaksinumeroisia sitoutuneisuuslukuja, minkä avulla konversioita tulee luonnollisella tavalla. Huolellisesti sijoitetut CTA-kehotteet auttavat tässä. 

CTA-kehotteet eli Call to action -kehotteet ovat perinteinen markkinoinnin työväline, joiden avulla pyydetään lukijaa toimimaan tietyllä tavalla. Esimerkiksi yksinkertainen “Vieraile verkkokaupassa” -teksti linkillä varustettuna voi auttaa huomattavasti. Jos uutiskirjeeseen ei lisää yhtään CTA-kehotetta, voi pahimmillaan aiheuttaa markkinointikampanjan epäonnistumisen yleisön passiivisuuden vuoksi. 

6. Rajoita vaihtoehtoja

On luonnollista, että saatat haluta tarjota mahdollisimman paljon eri ostosvaihtoehtoja asiakkaillesi sähköpostimarkkinoinnilla. Tämä voi kuitenkin johtaa valinnan vaikeuteen, psykologiseen tilaan, jonka seurauksena ihminen ei osaa tehdä päätöstä.  

Välttääksesi tätä, rajoita sähköpostissasi tarjoamia eri tuotevaihtoehtoja ja linkkejä verkkokauppaasi keskimäärin noin 3-5 tuotteeseen. Tällä tavoin tarjoat maistiaisia lukijalle, ilman että hukutat heidät liialliseen sisältöön. Muotoile tekstisi huolella ja käytä luettelomerkkejä ja tyhjää tilaa runsaskätisesti, jotta kognitiivisen psykologian käyttösi tehoaa kunnolla. 

7. Palautteet luovat luottamusta

Verkkokauppoja on nykyään niin paljon, etteivät asiakkaat välttämättä luota sellaisen yrityksen sähköpostimarkkinointiin, jolla ei ole suosituksia. Tämä ongelma voidaan kiertää ottamalla yhteyttä vaikuttajiin, alan asiantuntijoihin ja aiempiin, tyytyväisiin asiakkaisiin ja pyytämällä heiltä palautetta.  

Asiakkaisiin, jotka eivät vielä tunne brändiäsi kovin hyvin, voidaan vaikuttaa positiivisesti palautteiden avulla. Voit lisätä lainauksia, videohaastatteluita ja arvosteluja tuotteistasi uutiskirjeisiisi sellaisenaan tai lisätä sähköpostiviestiin linkkejä blogiisi, jossa käsittelet näitä aiheita tarkemmin. 

8. Anna jotain ilmaiseksi

Kognitiivinen psykologia auttaa sitoutuneisuuden ja konversiolukujen kasvattamisessa esimerkiksi siten, että vastaat asiakkaan tarpeeseen välttää tappioita antamalla hänelle jotain ilmaiseksi. Tappioiden välttäminen on kognitiivinen mekanismi, joka liittyy asiakkaan toiveeseen mieluummin saada jotain, kuin menettää se.  

Jos sinulla on esimerkiksi ohjelmistopalveluihin keskittyvä yritys, voit antaa asiakkaalle seitsemän päivän ilmaisen kokeilujakson alustallesi. Jos myyt digitaalisia tuotteita, kuten fontteja tai grafiikkaa, voit antaa yhden tuotteen ilmaiseksi ja saada sillä positiivisen vaikutuksen tehtyä asiakkaaseesi. Tällainen lähestymistapa on erittäin tehokas sähköpostimarkkinoinnissa, koska se näyttää, että yrityksesi keskittyy asiakkaidensa hyvinvointiin enemmän kuin voitontavoitteluun.  

9. Vältä manipuloivia malleja

Kun puhutaan kognitiivisesta psykologiasta ja käyttäjien kokemuksesta, on syytä tutustua myös manipuloiviin malleihin (dark patterns) ja siihen, miksi niitä kannattaa välttää. Manipuloivat mallit ovat käyttäjäkokemussuunnittelun (UX) keinoja, joita jotkin suunnittelijat ja markkinoijat käyttävät huijatakseen käyttäjiä tiettyyn toimintaan. Manipuloivista malleista esimerkkejä ovat tekaistut asiakaspalautteet, asiakkaan painostaminen ostamaan syyllistämisen avulla tai Lopeta uutiskirjeen tilaus -linkin piilottaminen uutiskirjeessä. 

Tällainen toiminta ei auta yritystäsi menestymään pitemmän päälle. Jos tarpeeksi moni tilaajistasi huomaa, mitä olet tekemässä, voi yrityksesi joutua mustalle listalle ja viestisi merkitään automaattisesti roskapostiksi. Ole sähköpostimarkkinoinnissasi ammattimainen, kunnioittava ja aidosti asiakkaan puolella, ja asiakkaasi reagoivat markkinointiisi samalla tavalla. 

Tiivistäen sanottuna

Ei ole yhtä oikeaa tai väärää tapaa tuottaa sisältöä sähköpostimarkkinoinnissa – tärkeintä on tuntea kohdeyleisösi ja miten he ajattelevat. Voit kuitenkin hyödyntää aiemmin mainittuja kognitiivisen psykologian kikkoja markkinoinnissasi. 

Kuvittele olevasi uutiskirjeen tilaajasi, ja mieti, millaiset tunteet, tarjoukset ja CTA-kehotteet toimivat hänelle parhaiten. Voit aina uudelleenarvioida strategiaasi ja muuttaa tekstejäsi sen perusteella, kuinka hyvin uutiskirjeesi menestyvät ja kunnes saat hyvän tuloksen. Älä unohda kognitiivisen psykologian vaikutusta luodessasi uutiskirjeitä, jolloin asiakkaasi vastaavat toivotulla tavalla yrityksiisi.