Uutiskirjeen lähetyslistan rakentaminen oli varmasti yksi hankalimmista tehtävistä, jonka teit uutiskirjeesi alkuvaiheessa. Sitäkin haastavampaa on lähetyslistan yleisön pitäminen sitoutuneena. Kun Saapuneet-kansiot tulvivat ilmoituksia ja mainoksia, pystyt silti erottumaan joukosta uudelleensitouttamiskampanjalla. Ei riitä, että lähetät ainoastaan “Kaipasimme sinua” -viestin. Saat tästä artikkelista käyttöösi tarvittavat askelmerkit, joiden avulla voit luoda tehokkaan uutiskirjetilaajien uudelleensitouttamiskampanjan.   

1. Vinkit tehokkaaseen uudelleensitouttamiskampanjaan 

Etsi ensimmäiseksi juurisyyt siihen, miksi tilaajasi eivät ole sitoutuneita. 

Tässä on muutamia mahdollisia syitä, miksi uutiskirjeitäsi ei avata: 

  • Uutiskirjeesi eivät ole merkityksellisiä tilaajalle
  • Tilaajasi löysi itselleen paremman ratkaisun tai tarjouksen kilpailijaltasi 
  • Tilaaja ei avaa viestejäsi, koska lähetät niitä liikaa – tai merkkaa ne pahimmillaan roskapostiksi 
  • Lähetät uutiskirjeitä outoon aikaan. Esimerkiksi myöhään illalla tai kiireisten toimistotuntien aikaan 
  • Uutiskirjeidesi otsikot kalastelevat vain klikkejä, eivätkä liity itse viestin sisältöön 
  • Uutiskirjeesi eivät avaudu oikein mobiililaitteilla 
  • Tarjouksesi ja CTA-kehotteesi eivät ole tarpeeksi houkuttelevia herättääkseen tilaajien kiinnostuksen 

Sitoutumattomuus voi johtua yhdestä tai useammasta edellä mainitusta syystä. 

Voit myös ottaa suoraan yhteyttä epäaktiivisiin tilaajiin lähettämällä heille mielipidekyselyn aiheesta.  

2. Luo suunnitelma viestien lähettämisestä 

Stressaat vähemmän, kun luot suunnitelman kohdennetuille viesteillesi. Numeroi sähköpostiviestisarjasi, jotta tiedät, minkä viestin tulee seurata mitäkin viestiä. 

Räätälöity uutiskirjeiden sarja varmistaa myös sen, ettet vahingossa laita samaa viestiä tilaajillesi uudelleen ja täytä heidän Saapuneet-kansioitaan.  

Miltä ihanteellinen uudelleensitouttamisuutiskirjeiden sarja näyttää? Tässä muutama esimerkki: 

  • Esittäydy uudestaan uutiskirjeessä – Esittele itsesi uudestaan ja muistuta tilaajaa siitä, ettei hän ole ollut hetkeen tekemisissä yrityksesi kanssa 
  • Palauteviesti – Kysy tilaajilta, onko heillä jokin tietty syy siihen, miksi he eivät ole enää aktiivisia. Luo kyselyyn eri vaihtoehtoja ja jätä tilaa myös avoimille vastauksille 
  • Mainosviesti – lähetä räätälöityjä tarjouksia, alekoodeja tai ilmaisia pikkulahjoja rohkaistaksesi yleisöäsi olemaan jälleen yhteydessä yrityksesi kanssa 
  • Lopeta uutiskirjeen tilaus -viesti – Jos et ole vieläkään saanut mitään vastakaikua, kysy tilaajalta, haluaako hän lähteä pois lähetyslistalta. Tällä tavoin sinulla on vain aktiivisia uutiskirjeen tilaajia ja lähettäjän maineesi kasvaa 

Uutiskirjekampanjoiden lähettäminen voi olla kallista, mikäli sinulla on paljon tilaajia, joten on tärkeää poistaa epäaktiiviset tilaajat käyttämällä edellä mainitun kaltaisia viestisarjoja ja näin vähentää myös kuluja. 

Lähde: Nethunt 

Näin Netflix esittäytyy uudestaan: 

Lähde: InboxFlows

3. Aseta uudelleensitouttamisviestillesi selkeä tavoite 

Nyt sinulla on lista potentiaalisista, aktiivisista tilaajista. Mutta loppuuko urakka tähän? Ei. 

Seuraavaksi sinun kannattaa houkutella tilaajasi toimimaan, kuten rakentamaan toivelistan verkkokauppaasi, ostamaan sinulta, lähettämään palautetta, tutustumaan uuteen, juuri julkaistuun tuotteeseesi tms.  

Joten, määrittele tavoitteesi, ettet lähetä liian geneerisiä viestejä ja näin voit kasvattaa myös pitkäaikaista sitoutuneisuutta.  

H&M:n uudelleensitouttamisviesti, jossa tavoite on pidetty selkeänä mielessä: 

Lähde: IMPACT

4. Segmentoi epäaktiiviset tilaajat 

Uudelleensitouttamiskampanjan tarkoitus on tavoittaa epäaktiiviset tilaajasi. Mutta miten kannattaa toimia, jos tilaajaasi ei ole aktiivinen, muttei kuitenkaan ole myöskään lopettanut uutiskirjeesi tilausta? 

Jaa tilaajat erilaisiin segmentteihin sen perusteella, mitä he ovat tehneet viimeisen puolen vuoden aikana. 

Suurin osa markkinoijista käyttää alla olevaa jakoa sitoutumattomien tilaajien listaan, mikä perustuu klikkauksiin ja muihin vuorovaikutuksen tapoihin: 

  • Uinujat – Tilaajat, jotka ovat avanneet viestin tai klikanneet viestin linkkejä kerran, mutta jättäneet viestit avaamatta sen jälkeen 
  • Zombit – Tilaajat, jotka eivät ole viimeiseen puoleen vuoteen avanneet viestejäsi  
  • Kummitukset – Tilaajat, jotka eivät ole ikinä avanneet viestejä 

Tällä tavoin voit päästä kunnolla kartalle sitoutumattomista tilaajistasi ja segmentoida heidät. Segmentoinnin avulla voit rakentaa aidosti vaikuttavan, hyperpersonoidun uudelleensitouttamiskampanjan.  

Superofficen tutkimuksen perusteella luodusta tilastotiedosta selviää segmentoidun kampanjan voitto ei-segmentoituun verrattuna. Tutkimuksessa lähetettiin sama viesti (sama otsikko ja sisältö) yleiselle, segmentoimattomalle listalle ja segmentoidulle listalle (jaettu kiinnostuksenkohteiden mukaan). Tulokset puhuvat puolestaan: 

Lähde: Salesmate.io

5. Käytä uutiskirjeen pohjaa, joka on kaunis ja helppolukuinen 

Katseenkiinnittävän uutiskirjemallin käyttö on sähköpostimarkkinoinnin kulmakivi. Sen lisäksi, että viesteistäsi tulee houkuttelevia, se myös säästää aikaa ja vaivaa. 

Kun etsit mallipohjaa, valitse minimalistinen, ammattimainen malli. Tällä tavoin tilaajasi keskittyvät itse asiaan, eivätkä jää ihmettelemään monimutkaisia grafiikoita. 

Sinun ei tarvitse tyytyä ainoastaan uutiskirjepalveluntarjoajasi valmiisiin mallipohjiin. Muokkaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja tee niistä niin personoituja kuin mahdollista kasvattaaksesi vastausprosenttejasi. 

Lähde: Deal.town 

6. Jätä tilaa uudelleensitouttamiskampanjasi eri viestien välille 

Kun lähetät uudelleensitouttamiskampanjasi viestisarjan eri viestejä, varmista, että pidät viestien välillä kunnon tauon. Hukuttamalla tilaajasi lukuisilla viesteillä päiväkausien ajan, voivat he turhautua ja lopettaa uutiskirjeesi tilauksen kokonaan.

Databoxin tutkimuksen mukaan suurin osa yrityksistä lähettää uutiskirjeitä viikoittain. Ei ole olemassa ainoaa oikeaa aikaväliä viestien lähettämiseen, joten sinun yritykselläsi aikaväli voi olla erilainen. Joten, etsi juuri sinun yrityksellesi sopiva, riittävän pitkä odotusaika eri viestien välillä ja pysyttele siinä. 

7. Luo ja automatisoi uudelleensitouttamisviestisi 

Nyt sinulla on valmiina mallipohja, lähetyslista ja ajoitus. Luo sitouttava uutiskirje, joka varastaa tilaajasi huomion heti alkumetreillä.  

Tässä muutamia ydinkohtia, jotka kannattaa muistaa viestiä kirjoittaessa: 

  • Esittele yrityksesi uudestaan, kerro mikä erottaa tuotteesi kilpailijoista vastaavista, jotta tilaajat muistavat, miksi alun perin tilasivatkaan uutiskirjeesi 
  • Käytä selkeää mallipohjaa ja kiinnitä tilaajien huomio viestisi ydinasiaan – itse tekstiin 
  • Käytä lopuksi uudelleensitouttavaa, voimakasta Call-To-Action -kehotetta, kuten esimerkiksi “Tulethan takaisin”, “Tarjoukset odottavat sinua”, tms. 

Alla on hyvä Hootsuite:n esimerkki siitä, kuinka he esittelevät yrityksensä uniikkiutta: 

Lähde: Hubspot

Vinkkiviitonen: yrityspuhelinnumeron lisääminen CTA-kehotteen alle, jotta tilaajasi saavat sinut kiinni, voi auttaa verkkokauppoja ja palveluihin keskittyviä yrityksiä.  

Seuraavaksi kannattaa asettaa uutiskirjeesi autopilotille. 

Koska uudelleensitouttamisen kohdeyleisöä ovat epäaktiiviset tilaajat, sinun tulee lähettää useampia viestejä voittaaksesi heidät takaisin. Mutta viestien lähettäminen manuaalisesti ei ole tehokas strategia eikä sillä saa tuloksia nopeasti. 

Joten, kuinka parhaiten kasvattaa vuorovaikutusta sinun ja asiakkaidesi välillä ja lähettää samalla uudelleensitouttamiskampanjoita segmentoidulle listallesi? Se tapahtuu näppärimmin tehokkaalla uutiskirjeautomatisoinnilla. 

Tässä muutama esimerkki automatisoinnista: 

  • Vuorovaikutukseen perustuvat viestit – segmentoi & automatisoi lista sen perusteella, miten tilaajat ovat tähän mennessä toimineet  
  • Käytökseen perustuvat viestit – viestit lähtevät epäaktiiville tilaajille heidän käytöksensä perusteella. Jos he esimerkiksi tarttuvat tarjoukseesi, heille lähtee kiitosviesti sen jälkeen 
  • Vastaukseen perustuvat viestit – Automaatio joko jatkaa tai lopettaa uudelleensitouttamisviestien sarjan sen perusteella, mitä tilaaja vastaa. Jos esimerkiksi tilaaja ei avaa viestejäsi yli kuukauteen, heidät segmentoidaan pois listalta 

Tutki tilastoja parantaaksesi lähetettävyyttä automaation avulla. 

8. Lisää viestiin Lopeta uutiskirjeen tilaus -linkki 

Pitkäaikaisen tilaajan lähtö ei ole helppoa. Mutta Lopeta uutiskirjeen tilaus -linkin lisääminen jokaisen uutiskirjeesi loppuun auttaa sinua siten, ettei viestejäsi merkitä roskapostiksi ja parantaa ylipäätään lähetyslistasi kuntoa ja tehokkuutta sekä parantaa kampanjasi toimivuutta. 

Lopuksi 

Uudelleensitouttaminen voi tuntua vieraalta konseptilta, mutta seuraamalla näitä vinkkejä ja muitakin sopivaksi katsomiasi neuvoja, pääset takaisin hevosen selkään. 

Muista myös analysoida tulokset ja jatkaa viestien optimointia, jotta parantaisit uudelleensitouttamis- ja muitakin sähköpostimarkkinointikampanjoitasi. 

Ja jos haluat jatkossakin pysyä kartalla uutiskirjemarkkinoinnista, liity uutiskirjeen tilaajaksemme!