Kuvalähde: Freepik 

Mikään ei harmita enempää kuin se, että on käyttänyt aikaa ja vaivaa sähköpostimarkkinointikampanjaan ja tulokseksi saa vain huonon avausprosentin. Olit varannut aikaa kiireidesi keskeltä taidokkaasti kirjoitetun uutiskirjeen tekemiseen. Miksi tehdä niin, jos kukaan ei avaa viestiäsi? Matka menestyksekkääseen uutiskirjesisältöön käy tutustumalla niihin todennäköisiin syihin, miksei uutiskirjeitä avata. 

1. Ontuva otsikko

 Otsikko on yksi tärkeimmistä asioista joihin panostaa, mikäli haluaa vastaanottajan avaavan viestin. Otsikko nimittäin määrittää sen, avataanko viesti vai sivuutetaanko se täysin. Otsikon tulee kiinnittää lukijan huomio nopeasti ja tehokkaasti. Lukija vilkaisee viestisi otsikkoa todennäköisesti vain kerran. Jos et kiinnitä hänen huomiotaan heti, jää viesti helposti lukematta. 

Lisäksi uutiskirjeen tulee vastata sisällöltään lupausta, jonka teit otsikossa. Mikäli näin ei tapahdu, voi lukijasi menettää luottamuksensa yritystäsi kohtaan. Joten mieti kahdesti, ennen kuin viittaat otsikossa perättömiin alennuksiin, bonuspisteisiin, maailman parhaimpaan tarjoukseen tai ylipäätään superkiinnostavaan sisältöön. Tämä voi olla erityisen haitallista, jos sinulla on käynnissä drip-kampanja (automaattisesti lähetetyt uutiskirjeet, jotka perustuvat asiakkaan käytökseen). Joten, luo jokaisen viestin otsikko viestin sisältöön sopivasti ja pysy tiukasti aiheessa.  

2. Epäilyttävä lähettäjän nimi

Nykyään sähköpostimarkkinoinnissa käytetään yhä useammin ihmisen nimeä lähettäjänä kuin yrityksen nimeä. Jos asiakkaasi on sinulle jo tuttu, voit käyttää etunimeäsi. Viestissä kannattaa käyttää sen ihmisen nimeä, kenen kanssa asiakas on ollut tekemisissä. Muissa tapauksissa kannattaa kuitenkin olla varovainen. Jos joku on tilannut uutiskirjeesi ja odottaa näkevänsä yrityksesi nimen uutiskirjeessä, saattaa eri nimi aiheuttaa hämmennystä ja pahimmillaan karkottaa tilaajan.

3. Huono ajoitus

 Vaikka olisit keksinyt täydellisen otsikon ja lähettäjänimesi olisi kunnossa, tilaajasi ei välttämättä siltikään avaa viestiäsi. Tällöin vika voi olla ajoituksessa. 

Kaikelle on aikansa ja paikkansa, eikö niin? Kannattaa selvittää, milloin tilaajasi kaikkein todennäköisimmin lukee sähköpostejaan. Onko todennäköisin aika aamiaisen aikaan, työmatkalla vai työpäivän taukojen aikaan? Tutkimuksen mukaan 53% sähköposteista luetaan työpäivän aikana, ja paras aika lähettää niitä on klo 9-11 välillä. 

Kohderyhmäsi demografiset ominaisuudet kuitenkin vaikuttavat tähän eniten. Tämän vuoksi sinun kannattaa tutkia kohderyhmääsi löytääksesi parhaan lähetysajan. Voit kokeilla esimerkiksi A/B -testin avulla, mikä on paras lähetysaika juuri sinun yleisöllesi. 

Kuvalähde: Freepik

 

4. Tilaajasi eivät tunne sinua

Jos uutiskirjeen tilaajasi eivät tiedä kuka olet, he eivät avaa viestejäsi. Ennen kuin aloitat sähköpostimarkkinoinnin kunnolla, kannattaa sinun tutustuttaa asiakkaasi sinuun ja yritykseesi. Kun saat uuden tilaajan, lähetä hänelle huolella tehty tervetuloaviestien sarja, joka esittelee sinut ja yrityksesi asiakkaalle. Jos teet näin, asiakkaasi tunnistavat tulevaisuudessa nimesi näistä aiemmista viesteistä.  

Et voi pakottaa ketään avaamaan viestejäsi, joten ole kärsivällinen. Keskity tarjoamaan laadukasta sisältöä ja lisäarvoa asiakkaalle. Kun teet näin, luottamus seuraa ajan kuluessa. Myös asiakkaiden sitoutuneisuus viesteihisi kasvaa.

5. Sähköpostejasi ei ole mobiilioptimoitu

Tutkimusten mukaan lähes puolet sähköposteista avataan mobiililaitteilla. Jos et optimoi viestiäsi näkymään myös pienillä ruuduilla, melkein puolella vastaanottajistasi on ongelmia viestisi lukemisen kanssa. Suurin osa ihmisistä poistaa sähköpostin surutta, koska he eivät jaksa rullailla viestiä edestakaisin ja zoomailla sitä mobiililaitteensa ruudulla.  

Kun älypuhelimilla sähköpostinsa lukeva joukko kasvaa, lisääntyy myös tarve mukautuvalle sähköpostien suunnittelulle. Mukautuva sähköpostisuunnittelu tarkoittaa sitä, että sähköposti skaalautuu automaattisesti sen laitteen kokoon, millä viesti kulloinkin luetaan. 

Kukaan ei vaivaudu lukemaan uutiskirjettäsi, mikäli se ei toimi hänen laitteellaan. Tarkista, että viestisi asettelu, tyyli ja grafiikka näyttävät hyvältä niin tietokoneen, tabletin kuin älypuhelimenkin ruudulla. Tarkista myös, etteivät kuvatiedostosi ole liian suuria. Sähköpostimarkkinointikampanjasi onnistuu hyvin, mikäli vältät nämä yleiset mokat. 

Kuvalähde: Freepik

 

6. Hukutat vastaanottajasi viesteihin

Viime vuosina on ollut vallalla trendi, jossa uutiskirjeen tilaajille lähetetään mahdollisimman paljon viestejä, jotta bränditietoisuus kasvaisi. Tämä on osittain kuitenkin lähtenyt käsistä, koska osa yrityksistä lähettää niin paljon viestejä, että se muistuttaa jo roskapostin lähettämistä. Jos tilaajasi eivät avaa viestejään, kannattaa pohtia, lähetätkö heille liian usein postia. 

Jos lähetät liian usein sähköpostia, saattavat tilaajasi saada sähköpostimarkkinointiuupumuksen. Jos näin käy, voi olla vaikeaa saada heidän mielenkiintonsa herätettyä uudestaan. Siispä, jos avaamisprosenttisi ovat alhaiset, kannattaa tutkia, johtuuko se lähettämistahtisi tiheydestä.

7. Uutiskirjeesi eivät tarjoa lisäarvoa

Viimeinen syy siihen, miksi uutiskirjekampanjasi takkuavat, voi olla tarjoamasi sisältö. Vastaanottajat eivät malttaisi odottaa uutiskirjettä, jos heille tarjotaan arvokasta sisältöä jokaisessa viestissä. Jotta näin tapahtuisi, tulee sisällön olla omaperäistä, merkityksellistä ja arvokasta sekä tarjota aidosti hyötyä lukijalle. Jos jokainen uutiskirjeesi on täynnä myyntipuheita, epäkiinnostavia aiheita tai on kirjoitettu huonosti, tilaajasi lopettavat lopulta viestiesi avaamisen kokonaan. 

Mieti, mitä haluat tarjota asiakkaillesi. Etsi inspiraatiota, jotta voit tarjota erinomaista sisältöä tilaajillesi. Muista tarkistaa viestisi useampaan kertaan kirjoitusvirheiden ja epäjohdonmukaisuuksien varalta. Ja muista säilyttää brändisi äänensävy ja tarjota tasaista laatua tilaajallesi.