10 myyntiä kasvattavaa sähköpostimarkkinoinnin strategiaa
Toisin kuin monet skeptikot uskovat, sähköpostimarkkinointi on edelleen erittäin tehokas apuväline monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Jos et saa sähköpostimarkkinoinnilla konversioita aikaan, kannattaa arvioida nykyinen strategiasi uudelleen. Ota haltuun kymmenen toimivaa sähköpostimarkkinoinnin taktiikkaa kasvattaaksesi myyntiäsi.
#1 Tutustu perusteisiin
Ensimmäiseksi kannattaa ottaa haltuun perusteet. Kun tunnet yleisimmin sähköpostimarkkinoinnissa käytetyt tekniikat, voit käyttää niitä tehokkaammin. Aloita näistä:
- Alennusmyynnit: Kerro uutiskirjeessä alennusmyynneistäsi. Ne voivat liittyä juhlapyhiin, kausialennuksiin ja muihin alennusmyynteihin.
- Muut alennukset: Kerro myös, millaisia tarjouksia sinulla on milloinkin voimassa (esim. osa tuotteista on alennuksesta, erikoistarjoukset)
- Lahjakortit: Kerro asiakkaille, millaisia lahjakortteja he voivat ostaa lahjaksi muille tai lahjakorteista, joita he voivat erikoistapauksissa saada lahjaksi yritykseltäsi
- Erikoistarjoukset: Luo eri asiakkaille erikoistarjouksia ja informoi heitä niistä
#2 Mobiiliystävällisyys
Vaikka onkin itsestään selvää, että uutiskirjeidesi pitäisi olla myös mobiiliystävällisiä, tätä seikkaa ei silti voi tarpeeksi korostaa. Uutiskirjeiden mobiiliystävällisyys on tärkeää koko sähköpostimarkkinoinnin strategiasi kannalta, koska iso osa yleisöstäsi todennäköisesti avaa uutiskirjeesi älylaitteillaan.
Varmista, että uutiskirjeesi aukeavat samalla tavalla älylaitteilla kuin tietokoneen ruudullakin. Niiden käytettävyyden tulee olla yhtä hyvä kuin tietokoneellakin ja niiden koon tulee sopia myös älylaitteen ruutuun. Sama pätee myös verkkosivujesi mobiilikäytettävyyteen. Kun uutiskirjeen tilaaja avaa viestisi älylaitteellaan ja klikkaa linkkiä, joka vie nettisivuillesi, täytyy niidenkin toimia mobiiliystävällisesti.
#3 Segmentoi ja personoi
Jotta sähköpostikampanjasi onnistuvat kunnolla, tarvitsee sinun segmentoida kohdeyleisösi. Kun segmentoit yleisösi, on paljon helpompaa personoida lähettämäsi uutiskirjeet ja tehostaa niitä. Mitä geneerisempiä viestisi ovat, sitä vähemmän vastakaikua voit odottaa. Tämän vuoksi segmentointi ja personointi ovat avainasemassa.
Logan Smith, Writing Judge -kirjoituspalveluiden arvostelusivuston ekspertti sanoo: “Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit saada huomattavaa kasvua sijoitetun pääoman tuottoprosenttiin (ROI). Onnistuaksesi sinun täytyy kuitenkin lisätä strategiasi nyansseja. Et voi pitää yleisöäsi yhtenäisenä massana. Työskentele segmenttien kanssa ja personoi sähköpostiviestejäsi niin paljon kuin mahdollista. Silloin alat nähdä tuloksia.”
#4 Sitouta nukkuvat tilaajat uudestaan
Yksi isoimmista kohtaamistasi ongelmista voi olla, että osa tilaajistasi voi ajan saatossa muuttua epäaktiiviksi. Osa ihmisistä tilaa uutiskirjeesi, muttei koskaan avaa niitä. Osa voi ärsyyntyä tai tylsistyä viesteihisi ajan mittaan. Mikä syy ikinä onkaan, sinun täytyy yrittää uudelleensitouttaa epäaktiiviset tilaajasi.
Tähän on olemassa erilaisia tapoja, mutta paras keino on löytää erilainen lähestymistapa jokaista tilaajiesi segmenttiä kohtaan. Analysoi heidän käyttäytymistapansa ja mieti, kuinka voit vangita heidän huomionsa uudelleen. Osa ihmisistä reagoi esimerkiksi erikoistarjouksiin, kun taas osa odottaa löytävänsä hyviä tarjouksia juhlapyhien alennusmyynneistä.
#5 Anna arvokkaita asioita
Vaikka uutiskirjeen tilaajasi ovat todennäköisesti liittyneet lähetyslistallesi mitä erilaisimmista syistä, yksi asia pätee kaikkiin tilaajiin: he ilahtuvat, jos saavat jotain ilmaiseksi. Sen vuoksi arvokkaiden asioiden tarjoaminen ilmaiseksi voi olla loistava tekniikka käytettäväksesi.
Tähän voi kuulua mitä tahansa ilmaisesta toimituksesta ilmaisen sisällön (esim. e-kirjat) kautta ilmaisiin tuotteisiin asti. Jälkimmäisessä tapauksessa voi käydä niin, että ihmiset, jotka kokeilevat tuotteitasi ilmaiseksi, voivat päätyä ostamaan niitä sinulta myöhemmin. Lisäksi ihmiset voivat jakaa tuotteidesi arvosteluita verkossa, lisäten yrityksesi näkyvyyttä.
#6 Yhdistä uutiskirjeet ja some
Sähköpostimarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi ovat molemmat erittäin suosittuja taktiikoita niiden toimivuuden vuoksi. Sen vuoksi näiden kahden yhdistäminen on erityisen toimivaa. Pyri pitämään somesisältöjen ja uutiskirjeiden tyyli, sisältö ja ajoitus yhteneväisenä.
Caroline Barrett, Best Writers -räätälöityjen arvostelujen sivuston ekspertti selittää tämän: “Voit ristiinmarkkinoida uutiskirjettäsi ja sosiaalisen median kanaviasi, mutta kannustan sinua menemään vielä pidemmälle. Jos sinulla on esimerkiksi arvonta somekanavallasi, pyydä yleisöäsi tilaamaan uutiskirjeesi. Tai kerro uutiskirjeen tilaajillesi somearvonnastasi.”
#7 Ajoita uutiskirjeesi fiksusti
Kuten edellä mainittua, uutiskirje- ja someajoituksesi tulee olla linjassa. Lisäksi sinun kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti uutiskirjeesi ajoitukseen. Oikealla ajankohdalla voi olla suuri vaikutus siihen, kuinka moni ihminen avaa uutiskirjeesi, lukee sen ja vastaa siihen.
Paras tapa oikean ajoituksen löytämiseen on testata eri aikoja ja katsoa, milloin uutiskirjeesi toimivat parhaiten (ja millaisia viestejä nämä ovat sisällöltään). Voit tutustua alan tutkimuksiin, mutta oman testin tekeminen toimii todennäköisesti silti parhaiten, koska se koskee juuri sinun yleisöäsi.
#8 Hyödynnä kiire ja vaille jäämisen pelko
FOMO (Fear of missing out, vaille jäämisen pelko) on toiminut markkinoinnissa jo monien vuosien ajan. Voit kasvattaa konversioiden ja myynnin määrää hyödyntämällä tätä uutiskirjeissäsi.
Miten tämä toimii käytännössä? Perustapa toimia on, että sinulla on jotain tarjouksessa vain rajoitetun ajan tai tuotteita on rajallinen määrä. Kyseessä ei tarvitse olla edes tuote – ilmainen toimitus rajoitetun ajan verran voi sekin toimia varsin tehokkaasti.
#9 Lähetä eksklusiivista sisältöä
Vaikka onkin tärkeää antaa toisinaan arvokkaita asioita ilmaiseksi, kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota uutiskirjeidesi laatuun kokonaisuutena. Tämän takia eksklusiivisen sisällön lähettäminen silloin tällöin auttaa sinua rakentamaan pitkäaikaisia suhteita tilaajiesi kanssa ja kasvattaa heidän uskollisuuttaan yritystäsi kohtaan.
Eksklusiivista sisältöä voi olla monenlaista. Voit esimerkiksi haastatella yrityksesi parhaimpia eksperttejä tai vaikuttajia. Vaihtoehtoisesti voit tehdä tutkimuksia alasi nichestä ja antaa tuloksien avulla yleisöllesi tärkeitä oivalluksia.
#10 Hyödynnä palautteet ja käyttäjien luoma sisältö
Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä muista hyödyntää palautteet ja käyttäjien luoma sisältö. Verkkosivuillasi on varmaan jo osio asiakkaidesi palautteille, joten miksi et lisäisi niitä myös uutiskirjeeseesi? Tällä tavoin voit tuoda palautteet suoraan tilaajiesi ulottuville ja vaikuttaa heidän ostopäätökseensä.
Voit lisätä myös käyttäjien luomaa sisältöä uutiskirjeisiisi, vaikka se olisi peräisin sosiaalisesta mediasta. Voit käyttää sekä lainauksia palautteesta että heidän jakamiaan kuvia, joissa he käyttävät tuotettasi. Muista varmistaa asiakkailta, että saat käyttää heidän arvostelujaan.
Lopuksi
Tiivistyksenä loppuun, voit parantaa sähköpostimarkkinoinnin strategiaasi ja saada sitä kautta lisämyyntiä ajan saatossa. Käytä näitä sähköpostimarkkinoinnin strategioita oman strategiasi uudistamiseen ja lisätienestien käärimiseen. Jos kaipaat lisävinkkejä, tilaa uutiskirjeemme! Saat alan uusimmat niksit vaivattomasti haltuusi oman sähköpostisi kautta.